Wild wild West (Australie)

3 december 2009 - Perth, Australië

Allereerst hopen we dat jullie geweldige feestdagen hebben gehad -en nog wel witte! (alhoewel naar verluid tot vervelends aan toe, dat belachelijk koude weer!), we hebben jullie uiteraard (weer) gemist deze periode! Alsnog de allerbeste wensen voor 2010! Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen!

Uiteraard hebben we de afgelopen tijd weer veels te veel gedaan/meegemaakt om een samenhangend verhaal van te maken, maar hier dan toch een poging ;-) !

Wij hadden het geluk een onderkomen te vinden net voor de kerstdagen (ofwel -net voor de topdrukte!) in Dunsborough, we huren namelijk een huis samen met een Australier! Gelukkig hebben we met kerst nog wel kunnen skypen, en zo hebben we maar mooi kunnen zwaaien naar ons superleuke (en al zo grote!) neefje waar we uiteraard apetrots op zijn!
Voor de rest hebben wij vooral gewerkt de afgelopen twee maanden, details daarover volgen in ons volgende blog.

Maar terug waar we gebleven waren, (zo’n vier maanden geleden alweer....het klopt wat ze zeggen; time flies...!). Na Ayers Rock bezocht te hebben moesten we een stuk terug omhoog rijden, dit vonden we niet erg omdat we wat bezienswaardigheden hadden ‘bewaard’ voor de terugweg.
De afstanden in Australie (plus het belang van mobiel bereik) worden al gauw flink onderschat in de outback; zo hebben we onder andere de Australische wegenwacht moeten bellen voor Fransen met panne in een telefooncel bij het eerstvolgende tankstation (en die is al gauw zo’n 100 km verderop!). Onvoorstelbaar vergeleken NL, maar je kunt niet zonder jerrycans vol benzine en water, en uiteraard reservebanden en gereedschap om deze te verwisselen!

We hebben onderweg een nachtje op een ongewone camping gestaan, genaamd Wycliffe Well. Deze camping is compleet ingericht als een plek waar buitenaardse wezens zich thuis zouden moeten voelen, met ufo- en alienafbeeldingen geschilderd op alle faciliteiten. Dit omdat er beweert wordt dat hier bijna iedere avond ‘vreemde lichten’ worden gezien, en de camping heeft een hoop krantenartikelen hangen met omwonenden die zeggen buitenaards leven te hebben aanschouwd. Als nuchtere Hollanders konden wij het alleen maar zien als een slimme publiciteitsstunt, maar ach.., een bijzondere overnachting en een lekkere warme douche is nooit weg!
Toch hebben we de hele nacht wakker gelegen....., nee.... niet omdat we ’s nachts omhoog zijn gestraald voor research, maar omdat wat vreemde lui op de camping -waaronder een medewerkster- het tijd vond voor een feestje, wat duurde tot 8 uur in de morgen..Jullie kunnen je waarschijnlijk wel voorstellen dat we het met die AustrALIENS al snel hadden gehad ;-) !

Terug in Katherine waren we een van de weinigen die getuige waren van de Solar Challenge. Afgezien van het feit dat de race zelf moeilijk te vinden was reed NL bijna van schrik de weg af :-) toen wij ze met volle enthousiasme stonden toe te juichen!
Overigens is een van de NLse teams derde geworden.

Vlak voor het checkpoint van West Australie vonden we een Woolworths supermarkt, (een van de drie grootste supermarktketens van Australie), heel fijn na alle dure ‘roadhouses’ onderweg, en we sloegen dan ook flink in! Helaas waren we, omgeven door al deze luxe en met flinke trek, op dat moment even vergeten dat verse groenten en fruit de grens niet overmogen, vanwege preventie i.v.m. eventuele insectenplagen! Zoiets bedenk je je pas als je keurig afgerekend en wel met een volle boodschappenkar de winkel uitloopt! Daar sta je dan met je goeie gedrag..; het betekende dus dat we (...uhm, dat wil zeggen: vooral ik, haha!) binnen een dag een kilo appels, een kilo wortelen en een kilo roma tomaten naar binnen moesten werken :-D ! Gezond is het zeker, maar ik moet het Frank nageven; lang leve alle voorverpakte, ingeblikte, eeuwig houdbare troep waar je verder nooit problemen mee hebt; zelfs ons fabrieksflesje honing moesten we bij het checkpoint afstaan(!).

In Kununurra zochten we een camping op en hebben we een wandeling gemaakt in de ‘Hidden Valley’ die achter de camping begon, onwijs mooi!
Onderweg richting Wyndham bezochten we Grotto, een (op dat moment droge) waterval op een onvoorstelbaar mooie plek!
In Wyndham zelf hebben we genoten van super lookouts met vele roofvogels en prachtig uitzicht op het water beneden, hierna reden we (voor de mensen die ons volgen op de kaart!) de Gibb River Road op, de Kimberleys in!
De weg is hier (alweer!) niet bepaald kinderachtig voor onze auto, en dan vooral zijn banden, dus we doen het rustig aan, wat geen straf is.
We bereiken Home Valley Station, waar wat scenes uit de film ‘Australia’ opgenomen zijn! Hier overnachten we op het kampeerterrein van dit cattle station. Vanzelfsprekend een erg mooie locatie, dus we hebben hier lekker rondgelopen en een beetje gerelaxed in het zwembad.

De volgende dag krijgen we 500 meter voor Ellenbrae een lekke band. Na het verwisselen komen we bij het schattige theetuintje aan wat bij deze kleine kampeerlokatie hoort, wat tijdelijk gerund wordt door een koppel van middelbare leeftijd uit Nieuw-Zeeland. De man wilde ons graag helpen met alle ellende in zijn workshop met al zijn handige tools, en voordat we het weten zitten we daarna een colaatje te drinken omgeven door kippen, kangaroes en zelfs een grote monitorlizard! We rijden net weg als we een vreemd rammelend geluid horen....zal die band er misschien niet goed op zijn gezet? We willen het risico niet lopen en zetten de band er zelf opnieuw op, met onze eigen gare krik, maar na de gebruikelijke bloed, zweet en tranen horen we nog steeds dat gerammel!
Uiteindelijk komen we erachter dat de oorzaak van het geluid die ene losse wieldop is die er niet makkelijk meer oppast, en in de gauwigheid richting de achterbank is getost..............ARGH :-D !!. Totaal onnodige actie dus, en daardoor rijden we verder in het donker en overnachten op een picknickarea.

Aangekomen bij het Mount Barnett Roadhouse mogen we van de eigenaar net als alle anderen gratis kamperen, het is toch geen hoogseizoen. Wel een gezellige boel, iedereen moet daar blijven wachten omdat je nergens anders benzine kunt halen! Bij Manning Gorge kun je lekker zwemmen en ’s avonds maken we soms een kampvuurtje. Een stel Engelsen zit er uiteindelijk een week voordat de benzine arriveert, en raakt aardig door hun voedselvoorraad heen! Ze zijn dan ook erg blij met onze gedoneerde blik bonen in saus, haha!

Overigens hebben we nog een hoop Boabbomen gezien, deze zijn vaak erg oud en heel bijzonder omdat ze alleen in Australie en in Madagascar/ paar landen in West-Afrika te vinden zijn (zie foto's).

In Derby moeten we de auto aan de kant zetten; een achterband valt letterlijk uit elkaar; compleet uitgedroogd (zie foto)! Tijdens onze trip in de Kimberley’s hebben we maar liefst drie banden versleten (waaronder twee nieuwe uit Darwin!). Desondanks de Kimberleys schitterend zijn met de auto te bezoeken, voor de mooiste plaatjes moet je er eigenlijk overheen vliegen. Ook waren de Bungel Bungels door brand gesloten, een van de mooiste bezienswaardigheden.

In Broome hebben we ons heerlijk vermaakt door over het strand te wandelen, wat dirt-roads te verkennen en de nodige boodschapjes te doen. ’s Avonds zijn we naar een bijzondere openluchtbioscoop geweest! Lekker in strandstoeltjes, popcorn, wat vleermuizen en............ waanzinnig veel vlooien! Konden niet wachten tot het over was en dat lag dus niet aan de film :-) (Inglorious Basterds). Die avond was goed voor twee weken jeuk; zagen eruit als een pad haha, onder de bulten!
Ook hebben we daar heuse dinosaurusafdrukken (zie foto) bekeken bij Gantheaume Point en wat daagjes heerlijk gerelaxt bij Quon Dong (boven Broome); kamperen aan het strand! We hebben daar een zeil opgehangen tegen de zon en de regen en heerlijk boekjes gelezen. Toen we wilde vertrekken moesten we ons nog wel even ontdoen van een mierenplaag in de auto, een teken om weer verder te gaan ;-) !

In Port Hedland hebben we een superbijzondere avond gehad! Van een local hoorden we dat er op dat moment Flatback Turtles eieren aan het leggen waren op het strand! We snelden ons erheen en ja hoor; ‘massive’ (ruim een meter) mama’s ‘in spe’ die druk bezig waren gaten te graven om hun kroost in achter te laten. Wat een ervaring dat mee te maken zeg, echt goud waard!!

Vandaaruit reizen we door naar het Karijini National Park, waar we sowieso al een boek over kunnen schrijven; het vetste National Park van Australie tot nu toe, vinden wij! Waanzinnige uitzichten, gorges waar je met kleren en al door het water moet, reptielen, het kan niet op! We hebben daar onze eerste slang(etje)  :-) gezien, zie foto.

Daarna door naar Wittenoom, een spookstad waar door het asbestprobleem (asbestmijn) bijna iedereen is vertrokken. In de vijftiger jaren was het Pilbara’s grootste mijndorp, maar moest gesloten worden vanwege gezondheidsredenen.Volgens wikipedia wonen er nog maar acht mensen. De overheid heeft water en elektriciteit afgesloten in een poging iedereen te laten vertrekken. Het dorp is zelfs van officiele kaarten en bewegwijzeringen gehaald, om mensen te ontmoedigen het te bezoeken. Wij hebben het bezocht vanachter gesloten autoramen, zoals aangeraden.

In Exmouth zelf is er niet zo bar veel te doen (zeker buiten het hoogseizoen), maar is natuurlijk wel de ‘gateway’ tot het Ningaloo Reef. Anders dan het Great Barrier Reef aan de oostkust kun je het Ningaloo Reef bereiken vanaf het strand; een waar snorkelparadijs dus! Wij hebben daar een toptijd beleefd met het zien van schildpadden, allerlei soorten roggen en aparte visjes! Wel moest je er even wat voor over hebben; ofwel: zo moet een nieuwjaarsduik dus aanvoelen, volgen ons, brrr :-D !
Ook hadden we voortdurend gezelschap van de vele ‘skippy’s’, wat een schattige beestjes! Zij gaan ook erg graag naar ’t strand, bleek daar!
We hebben in Exmouth nog twee onwijs gave duiken gemaakt vanaf de ‘Navy Pier’ (1 uit de top 10 duikplekken ter wereld!). Onder deze pier was het een drukte van belang! Het was bekannt moeilijk om niet tegen Whitetip Reefsharks, Morenen, monsterlijk grote vissen (die je zelfs even kon aanraken!) en roggen op te botsen!! Of je onderdeel te voelen van een school jacks, zie foto’s en filmpjes!

Nog compleet euforisch van die gave duiken snorkelen we de volgende dag nog wat en begeven ons richting Denham. Daar hebben we het Francios Peron National Park bezocht, alleen geschikt voor 4WD.  Prachtige routes en moeilijk om niet vast te komen te zitten! ’s Ochtends heerlijk wakker worden met een kopje koffie op het strand! Tijdens het snorkelen daar stonden we oog in oog met een nieuwsgierige zeeslang(!), ben er toen maar gauw uit gegaan ;-) !

We hebben de Cape Peron Wanamalu Trail gelopen (over duinen van Cape Peron naar skipjack Point), waar we bij het uitkijkpunt waanzinnig werden beloont voor onze tocht door het brandende zand. Er stond al een groepje met gids te kijken naar het hemelsblauwe water, waarin we enorme Mantarays en Eagle Rays (roggen), Dugongs -zeekoeien(!)-, schildpadden, dolfijnen en een Shofflenose Rayshark -heel aparte haai- voorbij zagen zwemmen, allemaal in een uitzicht!!!

Leuk om te weten is dat er aan de westkust nogal wat Nederlandse namen te vinden zijn. Zo was Shark Bay in 1616 ontdekt door NLse kapitein Dirk Hartog. Hij was de eerste Europeaan die voet op Australische bodem zette. Ook zijn er nogal wat VOC-schepen gevonden die op de klippen zijn gelopen, waaronder de bekende Batavia.

In Geraldton waren er Remia Fritessaus, stroopwafels, gevulde koeken en Klene drop verkrijgbaar bij de Woolworths, je kan je niet voorstellen hoe blij we waren!!

Op weg naar Perth pakken we nog gauw ‘The Pinnacles’ mee, met zijn prachtige gele zandvlakten. Hoe deze pinnacles precies zijn ontstaan is nog steeds niet bewezen, al konden wij ons het meeste vinden in de theorie dat het versteende boomstronken zijn.
In een van de struikjes konden we nog een Bobtail Skink ontdekken (zie foto).

Voor degenen die zich dapper en inmiddels met vierkante ogen door dit ellenlange verhaal geworsteld hebben, wees gerust; het vervolg van onze reis in en na Perth bewaren we voor de volgende keer ;-) !

Superdikke knuffel van ons! Veel plezier met het bekijken van de foto’s en vergeet niet de nieuwe filmpjes te checken (zijn er een stuk of 11!).

1. Truus:
    16 februari 2010
    Leuk, weer een verhaal! Zijn de wegen zo slecht dat de banden zo hard verslijten?? Gossie.
    Heb geen vierkante ogen hoor!
    Be careful olutside!
    Truus
  2. Diny en Sytze:
    16 februari 2010
    Hallo schatten !
    We - vooral mama - waren helemaal down van al die sneeuw en kou, maar dankzij jullie verslag met humor en al die prachtige foto's is dat weer helemaal over.
    Wat een bijzondere opnamen maken jullie toch !!
    We hebben enorm genoten van het verslag en kijken nu al uit naar het volgende !
    Bellen a.s. zaterdag, veel liefs,
    Diny en Sytze.
  3. marian:
    17 februari 2010
    he ingeborg en frank, wat een mooie foto's en filmpjes, nou geniet nog maar is hier erg koud maar hoor dat jullie terug komen als het wat warmer is, zal wel weer wennen zijn, maar mijn buurjtes missen jullie hoor, kus en tot gauw, groetjes van jeroen
  4. Tamara:
    20 februari 2010
    Hey Frank en Ingeborg,

Heb weer goed gelachen om jullie mooie verhaal en de top foto's.

Groetjes Tam
  5. Sab:
    20 februari 2010
    Ik moest er inderdaad echt ff voor gaan zitten! Wat een prachtig verhaal weer en wat maken jullie toch een hoop mee! Ik droomde laatst ook weer over jullie, was heel bizar, ik ging weer naar jullie toe, maar dan in Aus!

Ik probeer jullie binnenkort ff te skypen!

Dikke x Sab
  6. Judith:
    24 februari 2010
    Zoooooooooo jaloers!
    Wat een practige foto's... en wat hebben jullie een lekker kleurtje :)
    Groet, Judith
  7. muppets:
    3 maart 2010
    Hey!!! Jullie zijn nog steeds in Australie!! Nou wij snappen er niks meer van :) Haha mensen zeiden dat ze jullie weer in Nederland gezien hadden, dus we dachten dat jullie allaaaaaaaaang weer terug waren.. Maar echt heel gaaf! Veel plezier nog daar!! xxx van Marjorie en Selma (die de oude vertrouwde woensdag weer aan het werk zijn ;))
  8. Theo en Norma:
    6 maart 2010
    Hallo Ing en Frank,
    Wat een mooie videofilmpjes en foto's. Geweldig. Het lijkt wel of jullie in een aquarium zwemmen.
    Jullie zien er goed gebruind uit op de foto's. Jullie hebben daar beter weer dan wij in Portugal hadden. Maar wij hebben toch erg genoten. Geniet nog maar goed daar samen. Wij kijken vol verwachting naar jullie nieuwe filmpjes en foto's.
    Een dikke knuffel van ons (Theo en Noor) en een poot van Bikkel
  9. Klene:
    10 mei 2010
    hier kunnen jullie online genieten ;D
    sorry voor de kwelling....