BACK ON TRACK!!!

29 augustus 2009 - Whitsunday Island, Australië

Op donderdag 13 augustus verlieten we de farmstay na nog een ‘bakkie troost’ met John, en hadden we afgesproken met Suzann & Stefan in Gayndah, om daarna Marvin te ontmoeten in Bundaberg.
In Bundaberg hadden we twee dagen nodig om nog wat broodnodige spulletjes te kopen en daarna lagen we in Agnes Water voor twee dagen aan het strand, heerlijk weer en zo lang geleden dat we een beetje bruin konden worden ;-)!
Hierna namen we een kijkje in Town of 1770 na ons ontbijtje op een picknickbankje aan de haven en reden we door naar Rockhampton om ons vorige weblogverhaal te plaatsen.
Ons bed in de auto is echt ideaal; we kunnen makkelijk overnachten op een van de vele ‘rest-area’s’ die overal te vinden zijn, en dat vaak voor niets! In de ‘National Parks’ betaal je 5 dollar p.p., ook kun je kiezen voor de ‘caravan parks’ (normale campings), maar dat kost je rond de 23 dollar.
Van Rockhampton rijden we naar Marlborough voor een nachtje en daarna door naar Carmila, waar we twee nachtjes langs het strand kampeerden met een kampvuurtje, heel relaxt!
Nog een nachtje slapen in Proserpine en toen door naar Airlie Beach, waar we onze trip naar de Whitsunday Islands wilden boeken. We verbleven op een rest-area vlakbij voor twee nachten (waar ik ontzettend te pakken ben genomen door zandvlooien :-( ) en ondertussen waren we druk bezig om de beste aanbieding voor een 5-daagse trip op een zeilboot te vinden. Ook hebben we daar Peter ontmoet, een collega van Suzann en Stefan die ook mee zou gaan met de trip.
Er zijn daar in Airlie Beach meer dan 60 companies, dus je kan je voorstellen dat je wel even bezig bent.. Maar zoals het ook altijd gaat met shoppen :-) ; uiteindelijk liepen we het eerste verhuurbedrijf binnen voor de juiste deal!
Je hebt geen vaarbewijs nodig(!), maar voor de zekerheid hebben we wel een instructeur meegenomen voor de eerste dag, die we later op Daydream Island hebben afgezet. Eenmaal aangekomen in Nara Inlet hebben we de boot verankerd (dit moet uiterlijk om vier uur ’s middags) en konden we lekker chillen, vissen en koken.
Ons zeilbootje (Jolie) had drie slaapcabines, een eettafel en keukentje plus toilet, maar uiteraard zaten we voornamelijk op het dek om van het uitzicht en het lekkere weer te genieten! Iedere ochtend om 8.00 en ’s middags om 14.00 moest je het verhuurbedrijf je locatie en je plannen doorgeven en lieten zij o.a. de weersverwachtingen weten.
Op dag 2 voeren we naar Butterfly Bay (zo genaamd vanwege de vorm van de baai) waar we hebben gesnorkeld en ook hebben overnacht. We hadden een rubberbootje om (dichter) aan wal te geraken, ofwel; ‘dinghy’ a.k.a. ‘asshole’, want die hield ons iedere nacht wakker door tegen de boot te botsen, haha!
De derde dag hebben we wederom gesnorkeld bij Mantabay en bij Sabe Bay verankerd. Dag 4 gingen we naar Whitehaven Beach (hagelwitte stranden!) waar we het eiland op zijn geweest om lekker langs het strand te lopen, te zwemmen en de omgeving te verkennen. Onze laatste dag hebben we in Turtle Bay gesnorkeld en gelukkig een schildpad kunnen ontdekken, heel gaaf! Ook hebben we af en toe vanaf de boot schildpadden omhoog zien komen en soms ook dolfijnen en enorme tonijnen gezien! Jammergenoeg bleef het niet bij Frankrijk en ben ik weer door een kwal gegrepen, maar een beetje vinegar doet wonderen! :-)
Die dag voeren we om Hamilton Island heen naar Cid Harbour, waar we hebben overnacht. Dit was overigens de voormalige thuishaven van de Australische en Amerikaanse marine in de tweede wereldoorlog.
De volgende ochtend waren we een beetje aan de late kant terug in Airlie Beach, maar dit om de beste reden ever...we hebben walvissen gezien!!! Hele spuitfonteinen en walvissen die even bovenkwamen voor wat zuurstof, soms jammergenoeg wel ver weg maar een kwam heel erg dichtbij, zo’n 4 meter van onze boot! Frank heeft er zelfs een volledig het water uit zien springen!!!
Na ons zeilavontuur namen we afscheid van Peter, en reden we met z’n vijven naar Ayr, waar we twee nachten konden genieten van een hete douche bij een comfort-stop (Home Hill). Per ongeluk kwamen Frank en ik erachter dat er een foodmarket voor het goede doel gaande was terwijl wij eigenlijk naar een autosloop wilden gaan (..zondag...autsj), maar zo hebben we lekker wat kraampjes afgestruind in het dorpje! We ontdekten zelfs een echt ‘Dutch Pofferitjes’ kraampje, we waren niet de eerste die een melding deden van de incorrecte spelling :-D!
Na Ayr kwamen we in Townsville terecht waar we onder andere onze belastingellende (arrgh!) moesten inleveren om daarna te overnachten in Rollingstone, waar we besloten afscheid te nemen zodat ieder zijn eigen route kon gaan volgen.
Nu hebben we het weer heerlijk met z’n tweetjes en al vele mooie plekken gezien en lieve mensen ontmoet, maar dat horen jullie de volgende keer!!

Veel liefs, Frank & Ingeborg.

1. Truus:
    Zon en bruin worden!
    Hier nadert de herfst al een beetje!
    Prachtige foto's.!!!
    Groetjes,
    Truus
  2. Ellie:
    6 september 2009
    Wauw, ziet er weer super gaaf uit zeg!
    'k Ben toch 'n tikkeltje jaloers als ik die mooie foto's zie. Lekker genieten saampjes.

liefs El
  3. Sab:
    6 september 2009
    Wat ziet het er heerlijk uit!! :)

xxxx
  4. marian:
    6 september 2009
    leuke foto's weer en leuke verhalen, zitten wij in dat saaie huizen haha groetjes ook van jeroen
  5. Diny en Sytze:
    Lieve luidjes,
    Prachtig, die vaardagen, mooie boot en blauwe luchten! Wij hebben weer een nieuwe foto van jullie beiden om in te lijsten.
    Hier heeft het geonweerd en gestormd, maar het wordt weer mooi.
    Bedankt voor jullie sms-je, we hopen dat jullie volgend jaar met vaderdag weer thuis zijn !
    Heel veel liefs van ons drietjes !
  6. caroline:
    6 september 2009
    lieve Ing en Frank,wat fijn dat jullie trip zo geslaagd was, de zee zag er super mooi uit iig!hier alles ok, Theo en Noor zijn deze wk nog in Limboland,Jeroen is gisteren voor 5 dgen Koln vertrokken vr een beurs.Ik zit thuis met Tom en het gaat super goed met hem, hij heeft het lopen nu door dus hele dag door mee bezig, eet goed en slaap super veel,relaxed dus en vooral heel gezellig!dikke zoen en liefs Jeroen, Tom en Caroline
  7. margot en ingmar:
    7 september 2009
    Dit is het harde werken van de afgelopen maanden toch maar dubbeldwars waard!
    Hier gaat alles z'n gangetje, volgende week lekker naar italie! Veel zin in maar helaas geen parelwitte stranden en walvissen :-(...
    Lekker van genieten!! liefs Go en Ingmar
  8. Suzanne en Guido:
    7 september 2009
    Ha Frank en Ing,
    Wat een fijn verhaal weer en wat een heerlijke foto's! Wederom jaloers... Hier in Amsterdam gaat alles nog steeds z'n gangetje. Druk aan het werk en aan de studie en natuurlijk nog altijd helemaal happy in ons huisje! :)
    We zijn benieuwd naar de volgende verhalen!
    Kus, Guido en Suus
  9. marielle:
    10 september 2009
    Heeeyy ing en frank!

wat een leuke verhalen weer! goed om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! al enig idee wanneer jullie weer terug komen naar nederland :-) ik heb inmiddels weer een huisje voor mezelf, op de jacop van campenlaan...:-) heeeell veeeell plezier nog, en geniet ervan!

Kus XXX marielle.
  10. theo en norma:
    13 september 2009
    Hallo jongelui,
    Wat een belevenis weer op die boot. Leuk he zeilen!
    Als jullie weer thuis zijn dan gaan we een keer een zeilboot huren dan kunnen we met jullie gaan zeilen. Wat een prachtige omgeving waar jullie zitten. Ing wat vervelend dat je weer door zo'n vieze kwal bent gebeten. Je begint er al een echt diehard in te worden. Jullie zien er geweldig uit. Bij ons begint het gewone leventje weer. Caroline en Jeroen en Tom zijn net weer weg. Wat een lekker ventje is het toch. Jullie herkennen hem niet meer.
    Jullie beginnen nu weer aan een heerlijke tijd bij ons begint het nu al een beetje herfst te worden. Genieten jullie maar lekker en op naar jullie volgende belevenissen. Kusjes Theo en Norma
  11. wij tessa, edu, ingrid, en kitty:
    26 oktober 2009