HAPPY CAMPERS! ;-)

20 september 2009 - Cairns, Australië

Heeey lieve allemaal!

Na Rollingstone doen we wat bezienswaardigheden aan als de Murray Falls, Tully Gorge, Mission Beach en Paronella Park. Daarna rijden we naar Innisfail, waar we steunbalken voor ons nieuwe roofrack hebben gekocht (2e hands was niet te vinden!). Omdat de basket daar niet verkrijgbaar was snellen we ons naar Cairns om daar de resterende onderdelen te kopen. Met recht kunnen we zeggen dat ons karretje nu voorzien is van alle gemakken en met het roofrack hebben we echt de puntjes op de ‘i’ gezet! Eindelijk na alle talloze reparaties (ofwel aardig wat Australische dollartjes) en energie is onze ‘Outback Jack’ ;-) helemaal tiptop in orde! Blij rijden we naar Babinda waar we een prachtige rest area vinden en we op ons gemakkie het roofrack op de auto kunnen bouwen. Na de ‘boulders’ van dit plaatsje goed te hebben bekeken maken we een ronde vol van National Parks met prachtige watervallen en indrukwekkende ‘Fig Trees’ (zie foto).
Terug in Cairns regelden we een duiktrip naar het Great Barrier Reef via Reef Encounters. Wij boekten een 2 dagen/1 nacht tripje, en daarna was het ook mogelijk om je trip gratis te verlengen door als ‘hostie’ op de boot te werken. Gasten ontvangen en bedienen, kamers schoonmaken, you name it! In ruil daarvoor krijg je je maaltijden, accommodatie en het allerbelangrijkste: tot 3 duiken per dag gratis. Mooie deal en leuke ervaring vonden wij, en we boekten ons tourtje voor de week daarop omdat er niet meteen plek was. Zo hadden we mooi de tijd om door te rijden naar Cape Tribulation, Daintree en Port Douglas tot aan Cooktown. Ook hebben we de Mossman Gorge bekeken en in gezwommen, om daarna Cairns zelf onveilig te maken. Wij vinden het een gezellig stadje (niet al te groot, maar genoeg barretjes en clubs om een avondje te stappen), leuk met een ‘lagoon’ waar iedereen ligt te chillen en te zwemmen, een lange pier waar je naar de pelikanen kunt kijken en er hangt een relaxte sfeertje!
Ondanks onze goede indrukken van Cairns namen we de tijd uit te zoeken waar we de auto zouden parkeren tijdens de boottrip. We hadden al aardig wat griezelige verhalen van mede backpackers gehoord van auto-inbraken in Cairns, en aangezien we niks uit de auto kunnen missen besloten we hem op een camping te parkeren. Natuurlijk geen probleem, en omdat we een naam hadden doorgekregen van Reef Encounters kregen we het parkeren voor een paar dagen nog gratis voor elkaar ook! Heel relaxt, voor de boottrip even op de camping verbleven -fijn met een hoog hek en toch een soort van sociale controle van iedereen, dus we konden met een gerust hart te vertrekken.

En zo zitten we al snel op de boot die ons naar Het Reef gaat brengen. De maaltijden zijn er geweldig, zo ook onze kamer (hoera, een ECHT bed!! :-D), alleen het weer is helaas niet zo mooi. Daardoor is het zicht onder water minder goed en de stroming sterk en varen we daarom continu naar dezelfde (veiligere) duikplekken. Desalniettemin is het onwennig maar vooral geweldig om weer te duiken (inmiddels ook al weer zeker 8 maanden geleden), en lekker met z’n tweetjes omdat we niet perse een gids nodig hebben (dat heeft met je brevet te maken). We doen zelfs een nachtduik, tweede keer), altijd weer spannend!
Na de 2 dagen/1 nachttrip is het dan tijd om ‘hostie’ te gaan spelen. Na de lunch ruimen wij de tafels af, helpen in de keuken en maken kamers schoon. Ook verhuizen we naar een ‘hostie-kamertje’ onderin de boot met twee gammele stapelbedden (maar dat wisten we van te voren :-)). Hoewel het erg gezellig is onderling hebben we het onwijs druk, en is het vaak nogal een gehol om je taken af te hebben en je voor te bereiden op de volgende duik! Soms hadden we niet eens tijd om onze onderwatercamera te pakken, jammer! We kunnen met zekerheid zeggen dat we onze duikbepakking in een recordtijd op kunnen krijgen!
Als we de volgende dag een kamer aan het schoonmaken zijn komt de kapitein binnen, en even denken we dat we high zijn ;-) van alle schoonmaakmiddelen als hij ons vertelt dat er een halve boom op onze auto is gevallen. De camping heeft gebeld, en hoe erg het echt is kunnen ze niet precies vertellen(!) -de persoon die we aan de telefoon krijgen heeft het zelf niet gezien(!!)-, maar ze laat wel doorschemeren dat we waarschijnlijk niet op de medewerking van hun verzekeringsmaatschappij kunnen rekenen.
Daar zit je dan, vast op een boot (we kunnen niet eerder weg dan morgen aan het einde van de dag), onzeker over de schade (en dus over de toekomstige maanden in Australie), en moet je vervolgens nog klantvriendelijk en gezellig blijven voor de komende 24 uur! Al is iedereen op de boot erg begripvol (we horen wel 100 keer aan dat we ‘extremely unlucky’ zijn geweest –‘maar gelukkig zaten we er niet in!!’ (en zo is het absoluut!!)- en worden al snel ‘the “happy” campers!’ genoemd :-D. Ondanks alle medeleven voelen we ons zo ellendig dat we niet eens zin meer hebben om te duiken (maar dan zou al dat gehol voor niets zijn geweest, dus doen we gelukkig toch maar wel!).
Niemand kan weten dat we die kar tot in de kleinste details perfect hebben geprobeerd te krijgen door bij ‘wrackers’ (autosloop) langs te gaan en zelfs de meest miniscule onderdelen vervangen hebben, met het oog op de verkoop. Waarschijnlijk alle moeite voor niks, maar hoe ernstig het is weet je niet, want diegene aan de telefoon heeft het ‘zelf niet gezien’!
Dus besluiten we er maar het beste van te maken, hebben werkelijk fantastische laatste duiken met het zien van haaien, schildpadden en een pijlstaartrog!!
Aan het einde van de middag komen we die volgende dag aan bij de camping. Totaal geshockeerd kijken we vervolgens naar onze auto (ons ‘huis’!) en het is nog erger dan we gedacht hadden :-(. Meteen snellen er al mensen die ook op de camping staan naar ons toe. Ze hebben het allemaal zien gebeuren; “..en toen was daar een enorm gekraak..”, en ze begrepen er niets van, bekannt geen zuchtje wind die dag!
Geen ‘op-eigen-risico-betreden’ bordjes op deze camping, genoeg ooggetuigen, aanwijzingen dat de bomen op de camping niet in goede staat zijn (er zijn aantoonbaar vaker delen naar beneden gevallen) en de verantwoordelijkheid van de camping daargelaten..., genoeg materiaal om je recht te behalen zou je zeggen........maar helaas niet in Australie!
Onze verzekering dekte dit ook niet (en was zelfs niet bereid advies te geven via de hulplijn(!), en na een hele week wachten (ondanks de goede intenties van de campingmanagers), kregen we een lullig emailtje van drie regels van de eigenaar vanuit Sydney met daarop de boodschap dat zijn verzekering niet mee zou werken (jaja..!), omdat dit een –wij citeren; ‘act of God’ is geweest!
Inmiddels hadden we bij de dichstbijzijnde garage (hij was amper verplaatsbaar) een quota opgevraagd. 5000 dollar voor een nieuw raam en een nieuw dak!
Een mannetje verderop kon hem rijklaar maken voor zo’n 700 dollar in zo’n twee dagen, het zou er niet mooier van worden maar dan konden we in iedergeval verder! Zonder maar een cent van de camping terug te ontvangen kozen we eieren voor ons geld (en tijd), en we zijn heel blij dat we dat gedaan hebben!
We zijn al snel opgehouden met de ‘meer kans in het casino!- gedachte en blij dat we het roofwrack twee weken geleden hadden geplaatst. Ook al is die nu wat gebogen, hij is nog wel bruikbaar en heeft bovendien een groot gedeelte van de klap opgevangen, en tenslotte is er met onszelf gelukkig niets gebeurd!
Sinds Cairns hebben we alleen maar prachtige routes gedaan, en zijn we blij dat we hier nog steeds lekker aan het reizen zijn!
De volgende verhalen worden dus een stuk opgewekter, bij deze beloofd!
Sindsdien -dit verhaal speelde zich een ruime maand geleden af!-, (blijft moeilijk up-to-date te blijven met het gebrek aan internet/elektriciteit) lagen er alleen maar ware paradijsjes aan onze voeten!! De een nog mooier dan de ander. Tot gauw in onze belevenissen naar en in de ‘Northern Territory’!

Heel veel liefs van ons en dus vooral: ‘NO WORRIES’! ;-)

1. jeroen:
    28 oktober 2009
    Lekker hoor die foto's! Jammer van die auto! Maar het had veel erger kunnen zijn als je er in een tent naast had gelegen. Gewoon genieten van de mooie tochten en veel foto's maken. Geniet er van en de groeten vanuit herfstig NL. Bij ons alles lekker! Tom en Caroline ok!
  2. Suzanne en Guido:
    Ha die Frank en Ing,
    Wat een verhaal weer! We zijn helemaal jaloers op jullie duiktrip bij het Great Barrier Reef! In Cambodja was duiken deze zomer ook mooi, maar bij jullie moet het werkelijk prachtig zijn geweest!
    Wat zonde van de auto, maar gelukkig (inderdaad) lagen jullie er niet in!!
    Heel veel plezier weer de komende tijd. Wanneer komen jullie eigenlijk weer terug naar NL? De biertjes staan koud hoor! ;)
    Kus uit Amsterdam, Suus en Guido
  3. Truus:
    29 oktober 2009
    Hoe is het mogelijk, twee keer dezelfde pech.....
    Gelukkig, dat jullie dat van je af kunnen zetten en weer verder genieten. Tjeetje, bedienen op de boot, goed zeg.
    Het is hier stil en herfstig. De bomen v erkleuren prachtig.
    Wat voor temperaturen hebben jullie?
    Groetjes,
    Truus
  4. Diny en Sytze:
    Lieve Frank en Ingeborg,
    Mooi verslag weer en indrukwekkende foto's !
    Wat zien jullie er toch goed uit !!
    Die duikuitrusting staat jullie professioneel, we doen het jullie niet na (nou ja, misschien in bad).
    We zijn erg benieuwd naar jullie Kimberleysfoto's, in de boeken die we gezien hebben ziet die streek er fabelachtig uit !
    Veel liefs, Diny, Sytze en Ewout.