Bangkok & Ayutthaya

27 juli 2008 - Ayutthaya, Thailand

Hallo allemaal!

Na in Khao Soks' restaurant zeiknat geregend en wel (het kwam die nacht en morgen met bakken uit de hemel!) braaf om zeven uur 's morgens te hebben ontbeten en te wachten op onze van tevoren geregelde mini-van (taxi met airconditioning en als je pech hebt een tvtje met zo'n foute kleffe 'zingmeedvd', waarmee je op volume 10 karaoke kan zingen in het Thais! :-D (die bovendien i.p.v. half 8 om half 9 kwam aankakken, maar dat is hier normaal!! ;-)).

Aangekomen in Surat Thani op het treinstation kwam de trein 20 minuten later, maar helaas zat hij al vol. Wel konden we de trein circa zes uur later (!) pakken, alleen derde klas (!!), tussen de geiten en de schapen dus, haha! Ten eerste wilden we niet al die uren op het treinstation doorbrengen (het was nog steeds noodweer, dus een beetje rondkijken was er niet bij), ten tweede leek het ons ook niet de meest comfortabele optie voor een reis van bijna 8 uur! Dus pakte we op goed geluk een streekbus naar het busstation van Surat Thani! Daar konden we voor een goede prijs een (1e klas!) buskaartje kopen (tja, dat zit toch wel lekkerder, zo'n 600 km! ;-)) naar Bangkok om daarvanuit door te reizen naar Ayuthaya.
Leuke aan deze busreis was dat we de enige westerlingen waren die in de bus zaten, en waren daarom stiekem toch wel een aardige attractie, al scheelde het wel dat we achterin de bus zaten! Ze lachtten allervriendelijkst maar konden echt geen woord engels, zelfs de buschauffeur niet! Die maaktte ons nadat wij het vroegen met handen en voeten attent op het feit dat onze 'dinnerbreak' bij een buffet/mini-market zo goed als 20 minuten zou duren. Je kunt je voorstellen hoe dat ongeveer ging; snel roken; snel plassen (want dat wil je niet in de rijdende bus!), eten aanwijzen (want bordjes bij het eten vermeldde alleen Thaise benaming, mmm.... lastig :-)!); snel eten, na drie happen...aaaaarggh HEET, heerlijk op z'n Thais gekruid maar niet geschikt als 'fast-food'!!!; snel blussen met het echte Thaise Singhabier; oei, andere buspassagiers staan al op dus wij maar bordjes laten staan; gelukkig, bus staat ernog, gauw nog sigaret opgestoken en allebei maar weer weggegooid want bus vertrekt alweer!! Heel gerelaxed gedineerd dus :-)!!!

Eenmaal in Bangkok gearriveerd was het rond 10 uur 's avonds en besloten we in Siam 2 (jawel, ons vertrouwde luxe hotelletje aan het begin van onze reis!) een kamer voor een nacht te boeken.
We hadden mazzel, we hadden op het nippertje de laatste kamer met warme douche (hoera :-), na drie weken koude douches) en nog lekker genoten van de tv op onze kamer.

De volgende dag taxi gepakt naar het treinstation en naar Ayutthaya gereisd voor maar 30 BAHT (= nog geen euro met z'n tweeen!) en konden we terecht in het 'Ayutthaya guesthouse'. Prima en keurige (schone!) kamer (zonder beesten!),  dus de gratis en niet te bestrijden putlucht uit de douche, wc en afvoer namen we voor lief :-D!!

We hebben twee dagen lang fietsen gehuurd in Ayutthaya, en hebben heerlijk rondgecrossd langs de meeste bezienswaardigheden die deze voormalige historische hoofstad te bieden heeft! Links fietsen went snel, en door de vlakke omgeving met asfaltwegen is fietsen goed te doen! Ook het windje dat je meepakt tijdens de tocht is erg lekker, omdat het toch al gauw zo'n 35 graden is met een hoge luchtvochtigheidsgraad! We hebben vele ruines en boedhabeelden bekeken (zie foto's), en zelfs een boedhahoofd verstrengeld door de wortels van een boom (Wat Phra Mahathat, zie foto).

Ook hebben we een olifantenshowtje gezien, waar we een mandje mais hebben gekocht om ze te voeren (lekker toeristisch! ;-)). De meeste chineze en thaise toeristen maakten een ritje door de stad (tegen forse betaling) op de rug van een olifant, of gingen tussen de poten van de dieren samen op de foto, wij niet (ergens toch wel onnatuurlijk), maar Ing heeft wel onder een olifant doorgelopen, zo toeristisch zijn we dan ook weer wel
:-D.
Tevens gaan wij in de mooie natuur van het noorden toch een trektocht met olifanten maken, dus onze tijd komt nog wel :-). Bovendien hadden wij ons stalen ros, waarop er van ONS foto's werden genomen door een Thaise toeriste vanaf de rug van een olifant(!) en wijzelf vergaten kiekjes van onze gehuurde fietsjes te nemen.

Kort samengevat hebben we in Ayutthaya prachtige boedha's en tempels gezien, zo veel dat we het spoor een beetje bijster zijn geraakt wat betreft de namen, haha!
We reizen hierna naar Kanchanaburi (Bridge on the river Kwai).
Tot het volgende bericht!!

Veel liefs van ons!

1. Sab:
    30 juli 2008
    Wow het ziet er weer heel erg gaaf uit!
    Haha wat een avontuur weer in die bus.
    Ik wil ook!!!!!!
    Suc6 met jullie volgende avontuur p.s. hier in Holland is het ook klam zonder zon :s
    xxxxxxxx
  2. Suzanne en Guido:
    30 juli 2008
    Haha die foto's in Ayuthaya komen ons wel heel erg bekend voor! Wat goed dat jullie zo goed als alle namen er nog bij hebben gezet! :) Wij hebben foto's van de bordjes bij de tempels gemaakt in een poging ons later te herinneren waar we geweest zijn...
    Veel plezier in Kanchanaburi, schijnt ook chill te zijn.
    Dikke kus, Suus en Guido
    PS. Jongens, stop nu eens met roken, dit kan écht niet! hahaha
  3. Mickey Mike & the funky bunch:
    30 juli 2008
    Hey Franky boy & Ing, klinkt allemaal erg goed, leuk man zo'n avontuur! De foto's liegen er ook niet bepaald om, dus wij (RAI) zijn allemaal erg jaloers op jullie. Niet dat het weer hier tegenvalt, maargoed daar zien we dus helemaal niks van aangezien we de hele dag naar een beeldscherm aan het turen zijn! :)

Heel veel plezier nog daar en pas goed op elkaar hé! ;) Ik spam van tijd tot tijd wel wat reacties en ben benieuwd naar de verhalen!

Groeten, Mike
  4. Norma en Theo:
    30 juli 2008
    leuk jullie gezien te hebben op de foto's
    fijne vakantie bert els. Hallo luitjes, Bert en Els zijn nu bij ons op de camping. Daarom hebben ze dit berichtje achtergelaten. Zij gaan 8 oktober 2008 naar Sumatra, Java, Balie, Lombok. Eind oktober zijn ze op Balie. 24 oktober om precies te zijn. We zullen vertellen dat jullie eraan komen. De boottocht van Balie naar Lombok duurt 4 uur. Alles gaat ermee geiten, kippen, varkens en Nederlanders.
    Groetjes van ons allemaal, Theo, Norma, Bert en Els
  5. Tamara:
    Hey Frank en Inge,

Kanchanaburi is echt mooi, om te slape kun je daar ook naar Pong Pen of Peng backpackers erg leuke hutjes of appartementjes met lieve mensen. De hiking trail naar de watervallen is super daar en de tiger caves met die moniken is zelfs op discovery geweest. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Gr Tam
  6. jeroen:
    Hey Frank en Ing,
    Mooie verhalen! Met name al die beesten die jullie onderweg al lastig gevallen hebben. Kwallen, haaien, gekko's! En dan ga je op een tour om dieren te zien, blijven ze weg! Vind je het gek, die zitten bij jullie in het appartement te chillen. Om gek(ko) van te worden! De foto's zien er erg relaxed uit! Hier in NL alles goed. Tom ok en Caroline ook. Morgen vlieg ik over jullie heen naar het zuiden. Zal ff zwaaien naar jullie! Veel plezier!
    Gr Jeroen

PS: volgende keer zal ik 'onbekend nummer' wel beantwoorden! ;-)
  7. Diny en Sytze:
    Lieve Ing en Frank,
    Alweer genoten van jullie verhalen !!
    Heel aparte ervaring,dat openbaar vervoer in Thailand en lekker goedkoop !
    Gisteren werd hier een trein stil gezet wegens oververhitte remmen, dus wij kunnen er ook wat van.
    Jammer dat we in Nederland nog geen ov-olifantenvervoer hebben, die zijn tenminste betrouwbaar.
    Veel plezier, we kijken al weer uit naar jullie amusant geschreven volgende verhaal !!
    Liefs, knuffel, Diny en Sytze.
  8. ewout:
    Hallo ing en frank...

Zeer mooie foto's van een sprookjes achtig land, hier in nederland mis je overgens niks met die rot hitte die we nu hebben. Zo te zien heb je je angst voor beestjes overwonnen want onder een olifant door kruipen is toch wel even wat anders. Echt heel mooi daar, en nu nog even stoppen met roken, he!?
  9. Tim:
    2 augustus 2008
    Aaarg, kan niet wachten tot december!! Foto's zien er goed uit, de verhalen erbij zijn zeer vermakelijk. Maarre TREIN EN FIETSEN?.....
  10. Paul & Juul:
    4 augustus 2008
    Heey kanjers!
    Wat een mooie verhalen!Klinkt goed al die beesten in de douche, was ook echt iets voor ons geweest!Zijn jullie inmiddels al een beetje gewend aan al het Thaise voedsel( darmtechnisch gezien)?? Wij dachten dat wij toeristisch waren toen we een aapje gingen voeren, maar jullie overtreffen ons wel met de olifanten show, haha!! de gekopieerde dvd blijkt niet te werken, dat is dan ook de reden dat we hem nog niet hebben opgestuurd. Ik ga hem snel opnieuw proberen t branden en dan stuur ik hem op!! Wij zijn heel jaloers op jullie, heel veel plezier en geniet van alles wat jullie nog gaan zien!

Liefs
  11. Peter:
    5 augustus 2008
    Hey Frank en Ingeborg,

Lekker om die verhalen te lezen...we krijgen ok gelijk weer heimwee!!

Geniet er lekker van!1

Gr Peter
  12. Peter:
    10 augustus 2008
    Heeeeey luitjes van het goede leven!

Ziet er allemaal goed uit en Ing, wat ben je bruin!

Geniet ervan en doe voorzichtig!

Hier is het weer nu regenachtig ;(

Kus!
  13. marielle:
    10 augustus 2008
    heeeyy ing en frank!!

wat ontzettend leuk om al die verhalen zo te lezen:-) en de foto s te zien!! ik ben terug van mijn vakantie in KOS, was erg warm en gezellig! heel veel plezier nog en ik wacht de volgende verhalen weer af!! liefs en een dikke kus marielle.
  14. caroline:
    11 augustus 2008
    hé frank en Ing,
    wat een super mooie foto's! volgens mij hebben jullie het goed naar jullie zin! ben blij dat Ben's diving zo'n succes is geweest!
    hoe bevalt het nu? ik logeer bij de schoonouders met Tommie en we zijn erg benieuwd hoe het met jullie gaat dus laat snel wat horen...mega glimlach van tom die de hele dag niks anders doet dan schateren vh lachen..en wij doen vrolijk mee!gr. c
  15. netty en bob rolff:
    13 augustus 2008
    Hallo Frank en Ingeborg,
    Ook wij volgen jullie reis, wat een mooie verhalen en belevenissen.
    Heel veel groeten van ons.
    Netty en Bob Rolff.
    ps mama heeft vanmorgen nog lekker koffie bij me gedronken.