Chiangmai

10 augustus 2008 - Chiang Mai, Thailand

Sa wat dii everybody!!!

Na een lange busreis van Sangkhlaburi terug naar Bangkok, besloten we meteen door te reizen naar Chiangmai (i.p.v. te overnachten in BKK!) door de nachttrein te pakken. Dat scheelde weer een tripje door de drukke stad, en een hoop tijd en geld.

De nachttrein was top, prima bedden en een paar wagons verder een 'bar' (wagon met bar waar je eten en drinken kon bestellen en lekker kon socializen). Daar hebben we o.a. Spencer uit Australie ontmoet, en werden we uiteindelijk zo rond twaalf uur de 'barcoupe' uitgetrapt!
De volgende ochtend na een heerlijk chemisch ontbijtje (gebakken rubber ei en koude friet bij een sandwich(!) :-)) spraken we Spencer weer, die advies had gekregen van Fang (Thaise medepassagier) en Beam (naar eigen zeggen Engelse medepassagier, maar wij betwijfelen het!) naar het Rama Guesthouse te gaan.

Goedkope 'room' (200 BAHT= 4 euro), schoon, hete douche en ze hadden nog wat kamers, dus besloten we met hem een kijkje te nemen. Ook Danny (Duitser en tevens onze wagongenoot) voelde daar wel wat voor, dus namen we samen met Beam de taxi naar het guesthouse.
De kamer van het questhouse zag er prima uit (guesthouse compleet met bar en pooltafel) en omdat Beam voorgesteld had ons gratis Thaise kookles te geven namen we een douche en zagen we elkaar wat later weer.

Beam liet even op zich wachten maar kwam terug met Chris (Australisch meisje uit de nachttrein) en ontpopte zich als een ware reisleidster, die al een plan voor die dag en de dag erna had bedacht(!!). Dacht 't dus even niet, maar we hebben van haar kennis qua eten gebruik gemaakt (deegwarenhapjes e.d. geproefd op straat), en zijn daarna met z'n allen naar de markt gegaan om ingredienten te halen voor onze 'kookles'!

Menig kraampje zou door de Smaakpolitie zijn afgebrand, als we tenminste niet in Thailand zouden zitten, want de voedselhygiene is te betreuren! Vlees, kip en vis lag er al de hele dag ongekoeld in de zon inclusief alle chillende vliegen, zoniet dan was het STILL ALIVE! ;-). Nadat we alle ingredienten hadden gehaald reden we naar het huis van een lokale familie waar we de buitenruimte mochten gebruiken om te koken. We hadden wat pannen, een gasstel, wat messen en ofcourse de grond (!), dus ons 'culinaire hoogstandje' kon beginnen!
Aangezien Frank an sich een meesterkok allertijden is mocht hij de mintblaadjes wassen en plukken :-), en had hij het daarna te druk met kaarten :-D!!!

Ing heeft (naja..., bijna!) een hele kip ontleed ( ieh!, da's ff wennen vergeleken de keurige kant-en-klare kipfiletjes in NL in de supermarkten!), maar alles went met een biertje erbij!
Nog wat gerechten later konden we beginnen met eten, en Ings' green curry heeft na een democratische stemronde gewonnen, maar eigenlijk was alles heel erg lekker.
Helaas kunnen we jullie verder weinig educatiefs bijbrengen over Chiangmai (zie alle foto's) :-D, we hebben vooral heel lekker gegeten en gefeest!

We konden ons hart ophalen bij een Ierse pub/restaurant waar home-made bruin vers brood met zaden en andere lekkere dingen verkrijgbaar waren, dus waren we daar iedere morgen en soms ook tijdens lunchtijd te vinden! Overigens kun je overal cheddarkaas krijgen, en we zeggen maar zo; beter kaas dan nix! ;-)

De Thai zie je 's ochtends vroeg al kipspiezen, noodle-soup, en vlees en rijst wegtetteren, en alhoewel wij Thais eten overheerlijk vinden hebben wij hier 's ochtends niet veel zin in ;-). Ook hebben we weer eens kroketten (!) gegeten en ze Spencer (de Australier) laten proeven die ze overigens absoluut top vond!!
Ook is het prettig shoppen bij de nightmarket waarbij vele kraampjes hetzelfde verkopen maar wel erg gezellig oogt.

Bij de eettentjes hebben we regelmatig uitgebreid gegeten: een van ons hield een tafeltje vrij en de rest ging halen wat hij/zij lekker leek, en zo van alles en nog wat te proeven!
Afdingen lukt prima (is zowel regel als noodzaak!) en het is leuk rondneuzen, ja... zelfs voor de jongens :-)!

Verder hebben we nog een dagje motorbikes gehuurd en leuke tochten gemaakt met mooie uitzichten, en uiteraard prachtige tempels bezocht!
Overigens hebben we aan Chiangmai een nieuwe fobie overgehouden; dikke vette ratten die door het straatvuil scharrelen! Spencer gooide een plastic bakje weg en we schrokken ons de rambam!
Ook al worden de vuilniszakken aan de straat iedere dag opgehaald, door het regenseizoen stromen de putten vol en komen ze naar boven! Vooral toen we een foto maakten werdt duidelijk dat het om tientallen in een put gaat! Heerlijk als je op je slippertjes loopt :-D!

Kortom, Chiangmai is volgens ons een topstad! Soms wel met een aparte 'gang' van zaken, bijvoorbeeld vriendjes maken met toeristen om ze de juiste tent of tuktuk in te lokken (en we hebben gehoord over te uitgebreide massages), maar als je een nuchtere Hollander blijft valt het best mee ;-)!

Tot het volgende weblog!!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Suzanne en Guido:
    20 augustus 2008
    Whoehoe, Chiang Mai rules! En de Rooftopbar is ook top! Haha alle herinneringen komen weer boven hier in Amsterdam (behalve de ratten, die hebben wij gelukkig niet gezien). En de nachttrein is sowieso ook top!
    Gaan jullie nog naar Pai? Da's 3 uurtjes in een airco-minivan vanaf Chiang Mai (vanaf het busstation). Zeker een aanrader, echt doen! Fantastisch hippiedorp met mooie watervallen en rijstvelden in de buurt (scooters huren is zeker top daar)!
    Leuk om zo regelmatig jullie verhalen te lezen en jullie avonturen te volgen! Kijk nu al uit naar het volgende bericht!
    Dikke kus, Suus en Guido
  2. Vivienne, Bob en Anne:
    20 augustus 2008
    Hoi lieverds, wat een reis, we lopen natuurlijk wat achter op de berichten van jullie door onze Canada trip, maar we zijn bijna bij. Wij genieten van jullie verslagen en reizen in gedachten met jullie mee. Bob en Anne missen je woensdagactiviteiten, het is even wennen met mama vrij op de woensdag!.
    reis voorzichtig en tot het volgende bericht! liefs, Viv, Bob en Anne
  3. Truus:
    20 augustus 2008
    Wat goed, die kookles!! En schitterend verhaal weer. Ratten, brrrr.

Knuffels,
    tante Truus
  4. CW:
    20 augustus 2008
    Je bent afgevallen dibbes?!
  5. Theo en Norma:
    Hallo Kids,

We genieten volop van jullie verhalen. Wat verschrikkelijk die smerige ratten. Jullie schrijven erg gezellig. Wij missen jullie wel. Maar geniet volop en blijf ons op de hoogte houden. We genieten ervan. groetjes, Theo en Norma en natuurlijk Bikkel.
  6. Martine:
    Hey Ing & Franky!

Die grijns op jullie gezicht wordt met de dag groter! Top!

Tines
  7. Marian:
    Hé luitjes,

Wat leuk om jullie verhalen en avonturen te lezen. Geweldig ik hoop dat jullie nog heel veel genieten.
    Groetjes Marian (nieuwegein)
  8. Diny en Sytze:
    Lieve kinderen,
    Als jullie weer thuis zijn mogen jullie Thais voor ons koken, dus Frank, wel opletten !!
    Gegrilde rat smaakt overigens uitstekend, heb ik gehoord (dus in noodgevallen ...)
    Geef even door als jullie naar Laos gaan, dan moet ik mijn bibliotheekboek omwisselen om jullie reis te volgen. Veel plezier, liefs, Diny en Sytze.
  9. ewout:
    21 augustus 2008
    Sjees wat een foto's, maar er zitten ook nog mooie tussen hoor...
    Niks van die ratten aantrekken, zolang je die niet in je eten vind heb je niks te vrezen. Veel plezier daar....
  10. Ingmar & Margot:
    22 augustus 2008
    Hey Frank en Ing,

Wat hebben jullie veel gave dingen gezien en meegemaakt de afgelopen weken zeg!
    We zijn wel jaloers op jullie avonturen.
    Veel plezier nog!
  11. Tamara:
    22 augustus 2008
    Hai Frank en Ingeborg,

Helemaal eens met Suus en Guido, PAI gaan bezoeken!!! Echt een super plaatsje, Vergeet die niet olifanten in Pai!

Was vandaag ff lunchen op de RAI en je mist niets hoor :-)

Geniet ervan!
  12. netty en bob rolff:
    24 augustus 2008
    hallo ingeborg en frank,
    We lezen nu ook jullie reisverslag. Ewout heeft
    het voor ons op de computer gezet. Erg leuk, wat
    een belevenissen.
    veel groeten van ons Netty en Bov Rolff
  13. wij tessa, edu, ingrid, en kitty:
    24 augustus 2008
    is het leuk op jullie wereld rijs vast wel1!
    nou ik denk dat jullie je wel vermaken daar met al jullie uitjes nou doei trouwens leuke foto's vooral die met die oliefanten:)

doei kusjes veel geluk doei doei!!!!!!!:)
  14. Mickey Mike & the funky bunch:
    28 augustus 2008
    Leipe sjit ouwe!

Maar hoezo kun je geen kip eten dat al de hele dag in de zon staat? Doe je met Koninginnedag toch ook? Beetje chloor erover...niks mis mee! :)

Veel plezier nog!

Houdoe!