Geen ‘vliegangst’ maar ‘vliegveldvrees’!

7 februari 2009 - Singapore, Singapore

Om vijf uur ’s ochtends vertrekken we samen met Iranees Morree (zie einde vorig blog) met een taxi naar het vliegveld. Daar komen we ruim op tijd aan, en we ontbijten met kipburgers bij de KFC, tja..er was niets anders :-P!
We nemen afscheid van Morree die naar Kuala Lumpur vliegt en het moment dat de incheck-balie bijna opengaat lopen we naar binnen. Daar worden we geattendeerd op het feit dat we wel bij het juiste vliegveld staan maar bij de verkeerde terminal, die van ons is een eind verderop (hadden we kunnen weten, het ging ook allemaal veel te soepeltjes) :-S! We hebben het nog zo nagevraagd bij onze taxichauffeur, en zelfs de vluchtnummers laten zien, terimah kasih dus (bedankt)!
De bussen die je naar deze terminal kunnen vervoeren rijden nog niet en we hebben de mazzel dat wij een lift krijgen -samen met Morree die daar ook moet zijn en hard aan komt rennen!- van de allerhoogste pief van de politie bij het vliegveld(!). Volgens onze telefoon zijn we nog op tijd bij de incheck-balie bij de juiste terminal, maar helaas niet volgens het horloge van de baliemedewerker, ..dus missen we onze vlucht! Het enige wat we konden doen is onze tickets voor circa 50 euro laten omzetten naar de volgende vlucht en ....wachten, wachten en nog eens wachten tot 2 uur ‘s middags :-(! Als die tijd aangekomen is haastten we ons ruim voor tijd naar de incheckbalie, en word het daarna volkomen onduidelijk waar en hoe laat we kunnen boarden.....aaargh :-S! Na in het juiste vliegtuig te zijn beland (na een flinke vertraging) zijn we er pas gerust op als we onze beide backpacks op de bagageband kunnen ontdekken, voor ons geen vliegveld meer zonder zenuwen! Later horen we van Morree via facebook dat het nog veel erger kan; ook hij had zijn vlucht gemist maar ook de daaropvolgende(!) omdat hij in slaap was gevallen!

Maar goed, het uitzicht vanuit het vliegtuig is prachtig, dus selamat datang (welkom) in Kalimantan (Borneo Indonesie)! Met een taxi komen we aan bij het door ons uitgekozen guesthouse in Banjarmasin, maar daar is niemand aanwezig! Het volgende guesthouse is gesloten en er zijn maar weinig mensen te zien, wat een spookstad! We worden bijgestaan door een oude man die ons graag een trekkingtour aanbiedt (maar waar we uiteindelijk niet op in gaan) en hij loopt met ons langs een paar guesthouses, waarvan de meesten alleen locals binnenhalen(!). Gelukkig vinden we toch een kamer en besluiten we een ticket te boeken naar Pangkalan Bun, waar we het Tanjung National Park kunnen bezoeken.

De volgende dag zitten we weer in een taxi naar het vliegveld en na een vliegreisje komen we aan bij het Tiara Hotel in Pangkalan Bun, wat een verademing! Echt een heerlijk schoon hotel met een relaxte kamer, koffie en thee en tv (incl. filmkanalen!) voor een eerlijke prijs! Dat komt goed uit aangezien Ings’ pootje nog lang niet de oude is! En zo spenderen we een paar dagen in het hotel terwijl we een tourtje regelen om het Tanjung National Park te gaan bezoeken. We kiezen een tour voor twee dagen waarvan een nacht te slapen op de boot in de jungle!
We maken kennis met de crew van de boot en zodra we varen krijgen we koffie, bananafritters en pinda’s. Al gauw zien we ‘probisciusmonkeys’, ofwel neusapen in de bomen die volgens onze gids Joe ‘Dutch Monkeys’ (schiet ons maar lek waarom?!) worden genoemd! Wel vertelde hij al snel dat deze neusapen ‘het’ wel vier keer achter elkaar kunnen ....aahaaaa...daar kwam de aap uit de mouw, haha :-D! Even later zien we na nogal wat makaken gespot te hebben ook nog een wilde orang-oetan hangen!! Dat belooft heel wat, we zijn nog maar net weg! We varen door helder zwart drinkbaar(!) water en Gids Joe ontpopt zich even later tot een goede kok, we krijgen een heerlijke lunch op de boot. Hierna bezoeken we Camp Leaky, waar we wat orang-oetans met elkaar zien spelen en relaxen en een moeder met een baby, aaah! Als het voedertijd is snellen we ons naar ‘platform 1’, een plek in de jungle waar de apen ‘geroepen’ (soort tarzankreten) worden door de parkrangers, en al gauw verschijnen er zo’n twintig orang-oetans vanuit alle hoeken en gaten in de jungle, wat geweldig! Ook verschijnt er een ‘wild boar’ (wild zwijn). Die zijn best gevaarlijk voor de apen, er is volgens gids Joe een keer een babyorang-oetan opgegeten door een wild zwijn! De orang-oetans krijgen o.a. suikerriet en bananen te eten, en weten soms niet hoe snel ze dit moeten ‘hamsteren’ voordat er misschien een ‘opperhoofd’ langskomt die alles opeist! Zo zien we hoe een mama orang-oetan de banaantjes in haar mond af moet staan aan haar man, door een zogenaamde ‘kiss of death’ (ofwel: uithongeren! ;-) Zie filmpje). Na dit fantastische schouwspel varen we met onze boot naar de eindbestemming van die dag in de jungle.
We genieten van (weer!) een heerlijke maaltijd en daarna lopen we met lampen een stukje de jungle in, in de hoop nog wat dieren te ontdekken. Joe laat ons een ‘magic-mushroom’ zien, wauw! Deze kleine paddenstoelen bij elkaar lichtten als een geheel op na regen, wat een magisch gezicht! Helaas konden we dit niet in beeld brengen, dat lukte niet met de camera. Zodra we terugkomen is ons bedje op het dek van de boot klaargemaakt (met een enorme klamboe) en na nog een tijdje kletsen met Joe gaan we naar bed.

In de ochtend worden we wakker van de neusapen die vlakbij de boot in de bomen hangen, wat vet!      ’s Ochtends zijn ze het meest actief! Tot zover hebben we erg veel geluk, en dat blijkt vooral bij ons bezoek aan het volgende voederplatform, waar we tevergeefs uren hebben zitten wachten op de orang-oetans, maar er geen kwam opdagen :-(. Waarschijnlijk hebben ze ergens anders van fruitbomen lopen snoepen, en hadden ze geen trek meer. We bezoeken nog een village in de buurt en stappen op de boot, waar we na een tijdje een neusaap naar de overkant zien zwemmen! Dit doen ze vaker bij het zien van een boot, omdat ze weten dat de krokodillen in het water hier bang voor zijn!
Bij het volgende platform moeten we weer een hele tijd wachten, maar mede dankzij het doorzettingsvermogen van een parkranger die de orang-oetans gaat zoeken en blijft roepen word ons geduld beloond. We zien een wilde orang-oetan die niet naar het platform durft te gaan totdat we wat meer afstand bewaren en daarna volgen er meerdere ‘parkorang-oetans’, waarvan Joe velen kan herkennen. Ook hier verschijnt een wild zwijn, die de resten die van het platform afvallen opeet.
Tegen de avond op de weg terug op de boot kunnen we in het riet en bomen aan weerskanten van de boot echt tientallen, w.s. meer dan honderd kleine neusapen ontdekken, ze zijn zo beweeglijk en maken zo’n herrie dat je er niet omheen kan. We besluiten onze tocht in het donker met het zien van vuurvliegjes in het riet, het zijn er zoveel dat ze het riet omtoveren tot sprookjesachtige ‘christmas-trees’, wat betoverend mooi! Helaas niet mogelijk om op foto te krijgen. :-(

Na een nachtje slapen in ons hotel rijden we naar het vliegveld en vliegen we naar Pontianak. Daar willen we een vliegticket regelen i.p.v. een busreis omdat bij aankomst blijkt dat er overstromingen zijn en er een kleine kans is dat er een bus gaat rijden. Vele vluchten zijn al bezet door dit gegeven, en we stappen een travelagent binnen voor vliegtickets om naar Kuching te komen (Borneo Maleisie), om daar vandaan naar Kuala Lumpur te vliegen en daarvanuit naar Singapore. We hebben een ‘deadline’ omdat we al in bezit zijn van de Kuching-KL-Singaporetickets. Daar ‘verrastte’ een medewerkster ons met het nieuws dat we om Indonesie uit te komen met een vliegreis we ruim 200 euro p.p.(!!) bij de douane moesten betalen, na wat rondgebeld te hebben bevestigde ze dit nog eens, en ons hotel zei hetzelfde; “nieuwe wet sinds 2009”. Nadat we hadden gezworen Indonesie te boycotten tot in het bejaardentehuis als dit waar bleek te zijn, doken we ‘lichtelijk’ in paniek gezien onze ‘deadline’ vanwege de vervolgvliegtickets het internet op waar er niets te vinden viel over deze ‘tax’. Uiteindelijk vonden we een artikel in de Lonely Planet over deze zogenaamde ‘fiscal’, die dus bedoeld is voor werkende buitenlanders in Indonesie... aarrghh, dit gold uiteraard niet voor ons met onze toeristenvisa’s! Nog net voor sluitingstijd zijn we naar een Bataviakantoor gerend en nadat we ons hadden laten verzekeren dat wij dit belachelijke bedrag niet hoefden te betalen (na heel wat heen en weer geren voor onze gegevens en om te pinnen), boekten we onze tickets. Eind goed, al goed..., al waren we pas gerustgesteld toen we ‘fiscalproof’ door de douane heen kwamen!

Daar begon onze vliegtuigmarathon van Pontianak naar Kuching, in Kuching moesten we 6 a7 uren wachten om door te vliegen naar KL en om naar Singapore te vliegen moesten we zo’n twaalf uur wachten op het vliegveld van Kuala Lumpur. Daar een hotel zoeken was geen optie vanwege de kosten (echt afschuwelijk duur), laat staan de taxikosten (zo’n 80 km naar het centrum en geen bussen in de avond!). Dus hadden we van te voren al besloten (en met ons vele anderen!) op het vliegveld te overnachten, tja.....je moet wat overhebben voor zo’n goedkoop ticket ;-)! Zowel buiten als binnen op bankjes en o.a. in Mac Donalds lagen/zaten mensen te slapen. Ons lukte dat niet dus hebben we ons met internetten, gezellig skypen met familie en yahtzeeen wakker weten te houden! Uiteindelijk nadat we aangekomen zijn in Singapore en een slaapplek hebben gevonden in een dorm (slaapzaal) in een hostel zijn we uitgeblust na 40 uur wakker te zijn en twee biertjes :-) en vallen we in een soort van coma!

De volgende dagen kunnen we er weer helemaal tegenaan en verkennen we de stad met al zijn winkelcentra. Helaas hebben we maar weinig foto’s gemaakt van Singapore, wel is het volgens ons een echte aanrader, zeker als je wat geld te besteden hebt. Singapore is vrij prijzig en een soort ‘city of the future’ met ultrasnelle computergestuurde metrosystemen en bijvoorbeeld beeldschermen met filmreclames in de handendrogers op openbare toiletten! Ook is het echt waar; hier ligt bekannt geen propje op de grond, echt superschoon! Na een bezoek aan de beroemde en mooie dierentuin van Singapore vertrekken we met de metro naar het vliegveld.............

.....................................OP NAAR ‘DOWN-UNDER’!!!! YIHOOOOO!

Nog twee vluchten te gaan (van Singapore naar Darwin, daarna door naar Brisbane!) en we hoeven dan voorlopig geen vliegveld meer te bezoeken, die kunnen we ff niet meer zien haha :-D!

Tot gauw, groeten uit ‘OZ’!

PS: Diashows van de foto's staan in mapjes Singapore EN Indonesie. Dus apart te bekijken!

1. Diny en Sytze:
    17 februari 2009
    Lieve Ingeborg en Frank,
    Wat hebben jullie weer veel beleefd en dat zo leuk verteld! Jullie kunnen straks wel een boek uitgeven!
    Ontzettend boeiend, die avonturen met de orangs en "The Dutch" neusapen !
    In Australie kom je in een heel andere cultuur terecht, misschien kun je daar stoeien met koala's.
    Liefs, Diny en Sytze.
  2. Truus:
    17 februari 2009
    Lieve Ingeborg en Frank,

Als ik dit allemaal lees ben ik blij te weten dat jullie in Brisbane aangekomen zijn want jullie felicitatie kwam daar vandaan!
    Spannend was het weer! Is het "pootje" nu helemaal beter Ingeborg?
    Benieuwd naar Australië!

Truus
  3. caroline:
    19 februari 2009
    hé ing en frank,
    super mooie foto's weer. hartelijk dank nog voor de super shirtjes van tom, die gaan deze zomer zeker aan!hij loopt langs de box, heeft inmiddels 2 tanjes onder en een grote tand boven sinds gisteren!jeroen komt morgen weer terug en ik stop over 1 wk, dus alles gaat veranderen, erg relaxed!geniet volop svp!
  4. Eric & Marella:
    21 februari 2009
    Hai Frank en Ingeborg!

Gaaf hoor al die resiverhalen!
    We zaten al te wachten wanneer jullie EINDELIJK naar Australië gingen! En OF jullie eigenlijk nog gingen!;) Maar het is zover, nou is onze vraag of jullie rond 14/15 mei in Sydney zijn?? Wij komen dan aan!:D Wij hebben onze reis een half jaar verzet omdat Marella haar enkel 2 weken voor vertrek had gebroken...:( Laat het ons weten, dan kunnen we meeten!

Gr. Eric & Marella
  5. Mickey Mike:
    12 maart 2009
    Zo ouwe ananasplukkers!!

Lekker in Australië! Wel een aardige onderneming om er te komen, maar volgens mij wordt het geweldig daar! Niet te hard werken he, jullie zijn immers op vakantie! :)

Groeten uit the land up above ;)
  6. Keetie:
    25 maart 2009
    Hee Ingeborg en Frank!
    Hopelijk genieten jullie een beetje in down under!Wij zijn sinds een paar dagen weer thuis en zitten gezellig bij de centrale verwarming met bruine boterhammen met kaas...

succes met het zoeken naar werk en geniet!

groetjes Keetie en Jeroen