Koh Tao - Duiken

16 juli 2008 - Ko Tao, Thailand

Dag luitjes,

Hierbij alweer het volgende verhaal. Nu kunnen we tijdelijk goed internetten, wat niet altijd overal zo is.

De busreis van Bangkok naar Chumphon was niet helemaal optimaal, weinig tot geen slaap gehad en bij aankomst in Chumphon ook nog bijna 2 uur wachten op de boot (Catamaran). Gelukkig was er wel een Nederlandse familie die ook die kant op ging en waar wij lekker mee konden kletsen. Na ca. 1 1/2 uur varen kwamen we aan op het idillische eiland Koh Tao. Wat een verademing die frisse lucht na onder de rook van Bangkok te hebben gezeten!

Onze 'free' rooms bevallen goed, alleen de koude douche is even wennen. De horren en ramen zijn getaped, maar we hebben wel een tv met filmnet. We waren zo moe dat we in slaap gevallen zijn met de hele nacht de tv aan... :-)

De volgende dag begonnen we in de middag aan onze Open Water Course. We wilden 's ochtends nog een brommer huren, maar dat plannetje viel letterlijk in het water. Het regende en waaide behoorlijk.

De course begon met een video en wat theorie vragen maken. We maakten kennis met onze duikinstructeur Jeroen (uit Utrecht) en twee happy couples Juul & Paul en Guido & Suzanne. Een hele gezellige groep, allemaal rond dezelfde leeftijd.

De volgende dag lagen we al in het zwembad te oefenen, waarna het ontzettend snel ging. Op dag drie en vier hebben wij onze officiele duiken in zee gemaakt en een hoop bijzondere dingen gespot en gevoeld. (Frank had bij de eerste duik al een kwal te pakken :-( ). Maximale diepte was 18 m na 4 duiken.

Aan het einde van dag 4 hebben wij ook nog een theorie-examen moeten maken. Gelukkig zijn we allen geslaagd!! Dit hebben wij uitbundig gevierd... ;-) Daarna zijn wij met Suus en Guido verder gegaan met de Advanced Open Water Course. Uiteraard met nog wat extra huiswerk (oeff... weer 5 x A4 voor- en achterzijde met vragen maken). Maar de 5 speciale duiken waren wel top! We hebben namelijk een duik van 30 m gedaan (met sharks en barracuda's), een navigatieduik (zelf de weg zoeken met kompas), een nachtduik, computernavigatie duik en tot slot de zelfstandige naturalist duik (vis spotten). Het duiken was echt super gaaf! Dit gaat zeker vaker gebeuren!!

We hebben van onze duik ook een video, die Juul en Paul naar ons thuis adres sturen. Thanks J & P!! :-) Zullen onze ouders wel top vinden om te zien...

Na de cursus hebben we nog twee dagen gerelaxed met Juul en Paul op Shark Bay tot dat Frank een echte shark zag. Toen was het snel over met snorkelen!! Is toch wel anders hoor snorkelen ipv duiken... :-)

Na een leuke 1 1/2 week op Koh Tao zijn we nu beland op Koh Pha-gnan, waar we de full moon party gaan pakken... hebben we echt heel veel zin in!! Hier meer over in ons volgende update...

Greets to everyone!!

1. Diny en Sytze:
    Lieve Ing en Frank,

Het genieten is van jullie gezichten af te lezen, wat een leuke foto's !
    Frank heeft kennelijk een onweerstaanbare aantrekkingskracht op kwallen (kan ik wel begrijpen; positief bedoeld hoor).
    Liefs,
    Papa en mama.
  2. Jules Otto:
    18 juli 2008
    Hoi Frank, (en Ingeborg) leuk om je blog te lezen, en dat zel ik blijven doen om een beetje op de hoogte te blijven van jullie avontuur. Ik ben natuurlijk nog steeds een beetje jaloers. Ik heb een link van mijn website toegevoegd kun je horen waar ik mee bezig ben. We houden contact en maak er een top tijd van. groet Jules
  3. jeroen:
    Hey guys,
    Klinkt goed hoor! Advanced duikers! De verhalen klinken top en de foto's zien er goed uit. Nu lekker emmers atten tijdens de full moon party. Hou ons op de hoogte met jullie verhalen. Leuk om te lezen! Veel plezier!
    Gr vanuit een regenachtig Nederland!
  4. Ellie:
    18 juli 2008
    Whow wat ziet 't er waanzinnig goed uit!
    Volop genieten zo te zien, fantastisch!
    Enne... dat chillen moet je er in laten hoor, noodzaak. Veel plezier, lieve groet van Ellie
  5. Juul en Paul:
    19 juli 2008
    Lieve Ing en Frank!
    Hoe bevalt het leventje zonder ons? Eindelijk rustig in de zee zwemmen! Hebben jullie een mooi plekkie kunnen vinden? We zijn vandaag weer aangekomen in het regenachtige nederland, bah, bah. Wij zijn maar jaloers op jullie. Geniet ervan!
    Liefs
  6. Norma en Theo:
    19 juli 2008
    Hele leuke verhalen en foto's. Het is hier in Limboland niet zo warm als bij jullie. Regen en ca. 18 graden. Ga door met zo te genieten, dat is voor ons,thuisblijvers, ook goed om te horen.
    Heel veel liefs van ons en tot het volgende bericht.
    Norma en Theo
  7. Guido en Suus:
    20 juli 2008
    He lieve wereldreizigers, hoe is het Thailand. Wij balen echt een beetje dat we weer terug zijn.. Nederland is gewoon weer typisch Nederland: regen, regen en nog eens regen.
    Suus en ik vonden het jammer dat we alweer naar Bangkok moesten en daarna naar huis.. het leek ons nl nog erg gezellig om verder met jullie te chillen en rond te scooteren op Koh Tao.
    Helaas heeft Suus nu ook nog eens Thais griepje te pakken en ligt al het hele weekend in haar bedje de dvdbox van Friends te kijken... we hadden ook nooit weer terug naar Nederland moeten gaan.
    Geniet van jullie reis en we zijn heel erg benieuwd hoe jullie volgende duikervaringen zullen zijn.. En Frank.. die haaien doen echt niks hoor, geloof Jeroen gewoon toch ze zijn banger voor ons...
    Hoe was de full moon party?? We zijn benieuwd.
    Groeten en een dikke knuffel, Suus en Guido
  8. Esje:
    24 juli 2008
    Hey hey!!

Jullie zijn echt aan het genieten!!! Zo leuk man, gewoon een lange reis maken en de boel de boel laten.
    Zulke dingen moet je gewoon doen!
    Geniet ervan hoor!!

Dikke KUS
  9. wij tessa, edu, ingrid, en kitty:
    25 juli 2008
    he,frank bedankt voor de leuke foto s van jullie mooie omgeving
    ik hoop dat er nog veel maakt, dan kunnen de thuis blijvers ook
    nog meegenieten van dat mooie land.vrgr.jan.s
  10. Tamara:
    30 juli 2008
    Hey Frank en Inge,

Echt super verhalen en leuke foto's.
    Moest echt ontzettend lachen van je haai verhaal :-)
    Ben benwieuwd naar jullie duik verhalen.

X Tam