Lekker relaxed... Maleisie!!

9 december 2008 - Kuala Lumpur, Maleisië

Hallo lieve allemaal!

Ruim op tijd (06.00) verlaten we regenachtig Hanoi, op weg naar Maleisie!!!
We proberen op de televisieschermen op het vliegveld te achterhalen waar we precies in moeten checken, na een paar keer van het kastje naar de muur te zijn gestuurd wordt het ons duidelijk in welke rij we moeten gaan staan. Na een tijdje wachten blijkt dat je grote tas vijf kilo minder mag wegen dan de normaal gesproken twintig kilo, maar daar weten wij als ‘zuinige hollanders’ :-)
wel wat op; Frank hevelt wat spullen uit zijn backpack over naar zijn handbagage. Dat scheelt alweer een aantal kilo’s bijbetalen! Evengoed toch nog wel een paar kilo’s teveel (maar ’t scheelt allicht ;-)). Helaas accepteren ze geen dollars, dus pinnen we wat Dong en staan we opnieuw in de rij. Na de exitstamps en paspoortcontrole lopen we vrolijk door de douane en ....uh oh! Frank zijn handbagage komt er niet doorheen, zou dat door de laptop of alle aanverwante apparatuur komen? Nadat een vrouw van de douane door onze spullen aan het snuffelen is gaat er bij Frank een lampje branden; ons Leatherman zakmes zit per ongeluk tussen de overgehevelde spullen!! Deze komt er natuurlijk niet doorheen! Aangezien het zakmes een waarde heeft van 180.00 euro volgen we het eerste advies het zakmes in de deponeerbak te gooien niet op! Een ander advies van de vrouw van de bagagecontrole is dat Frank zijn backpack kan terughalen (geen probleem, stoppen we ‘m daar toch in!) Terwijl Frank probeert het zakmes naar zijn backpack te krijgen die al onderweg is naar het vliegtuig moet Ing wachten (is al officieel het land uit!), vliegen de zeeen van tijd en komt Frank weer terug. Het is te laat om het zakmes naar de backpack te krijgen en te vroeg om een tas te kopen om het zakmes in te transporteren naar de bagageruimte van het vliegtuig, dus moet Frank weer terug om zijn daypack bij Ing te halen; die kan eventueel wel extra worden ingecheckt. Vervolgens loopt Frank naar de paspoortcontrole waar hij niet doorheen mocht aangezien hij het mes in zijn handen heeft. Na wat gebarentaal (de beste controleur sprak geen engels!) probeerde Frank uit te beelden dat hij zijn daypack nodig had die zich bij Ing achter de douane bevond. Hierna ging Frank met zijn tas naar de incheckbalie. In het begin wilden ze de tas niet inchecken omdat Frank geen paspoort bij zich had –aangezien ook Frank officieel het land uit was moest zijn paspoort bij de douane blijven. Uiteindelijk na wat discussies met andere collega’s namen ze toch genoegen met de boardingpas. Helaas is de daypack al gewogen en bedenkt Frank nog net op tijd de belangrijke gegevens en onze laptop uit de dayback uit te halen, hij moet wel weer naar de pinautomaat om bij te pinnen om alles te betalen en opnieuw in de rij staan. Terug naar Ing (inmiddels zwaar zenuwachtig door het tijdsgebrek) weer door de paspoortcontrole en na een haastig ontbijt bleek het vliegtuig vertraging te hebben...

Bijgekomen na een relaxte vlucht komen we aan op Kuala Lumpur, meteen errug lekker weer! Na verschillende mislukte pogingen te pinnen (storing bij buitenlandse passen) zitten we tevreden bij Mac Donalds te eten, da’s lang geleden!! ;-)

Maleisie kent veel verschillende culturen naast elkaar, wat goed samengaat zoals de Chinezen, Indiers en Maleisiers. Nadat we eenmaal ons guesthouse ontdekt hadden hebben we zwaar gebruik gemaakt van de ‘rooftopbar’, waar we uitzicht hadden over de stad (waaronder de communicatie toren waar we op zijn geweest - de op 3 na hoogste van de wereld, zo’n 421 meter). Deze wordt ’s nachts overigens prachtig uitverlicht.
Ook hebben we van het uitzicht genoten op de brug van de Petronas Twin Towers en zo’n beetje alle shopping malls in ‘KL’ met Alle Grote Merken Der Aarde bezocht. Zoveel keus dat je je levensdagen hier kunt spenderen, als je onze moeders hier los zou laten zou je ze de komende twintig jaar niet meer terugzien haha:-D).

Onze visa voor Indonesie in KL regelen ging voorspoediger dan gedacht, ondanks dat we een keer voor niks zijn langsgeweest (je moet een lange broek en schoenen aan, en zo hebben we een dagje bloedhitte ondervonden in een warme spijkerbroek..OEF!) -en alle ‘enge’ verhalen op internet over visa’s voor 60 dagen te moeten regelen in Singapore zijn ons dus bespaard gebleven!!

Hoewel het wel erg warm was in KL begon het ook regelmatig wat meer te regenen, en we besloten het mooie weer op te zoeken in Langkawi, een eiland vlak bij Thailand.
Een bus- en een pontreis later pakten we een taxi naar alle mogelijke guesthouses om in te verblijven en liepen we urenlang van de een naar de andere potentiele verblijfplaats, maar alles maar dan ook alles zat vol :-(
!!

Vanwege de problemen in Thailand en een grote kindervakantie bleek iedereen zijn vakantie van Thailand te hebben omgeboekt naar Maleisie, bleek later! Zo kwamen we de eerste nacht op Langkawi in de slaapzaal (20 bedden) van het betaalbare ‘Rainbow Guesthouse’ terecht waarbij de volgende dag een kamer voor ons vrijkwam. Overigens ontzettende mazzel, want dit guesthouse had wat betreft de mensen (zowel de gasten als de eigenaren) echt de ‘lay back-relax’ sfeer waarnaar je zoekt op een eiland. Er zijn daar zelfs gasten voor 5 weken blijven plakken! Langkawi is een duty-free eiland wat betekent dat je genotsmiddelen als drank, snacks en chocola voor een prikkie kunt kopen, hoera :-D! Wij hebben om optimaal te kunnen relaxen Taman Nagara en Melaka overgeslagen om er een dikke week te kunnen verblijven. We hebben wat gezellige avondjes gehad met een aantal gasten van het verblijf en tot twee keer toe de nightmarket op de donderdagen die dan vlakbij ons guesthouse gevestigd werd kunnen bezoeken. Daar hebben we onszelf voor maar liefst 3 US dollar met z’n tweeen (da’s nog geen 3 euro!) helemaal ongans gegeten aan o.a. popiah’s (loempiaatjes) en nog vele andere gefrituurde snacks, pittige kiphamburgerbroodjes, nasi lemak (kokosrijst), zoetige cakejes, noedels, worstjes en fruit.

Ook zijn we met een cable car naar een berg geweest om het prachtige uitzicht over de zee en het eiland te bewonderen. Na wat geduld (high-season!) stapten we in de cable car en zijn we bijna van de berg afgewaaid ;-)!
Tijdens onze brommertochtjes hebben we veel groepen aapjes gezien, die naast de geasfalteerde weg rondscharrelen naar voedsel, ze trekken zelfs de vuilcontainers leeg!

Met weemoed ;-) vertrokken we van Langkawi terug naar KL, waar we veel tijd hebben besteed aan (lees: ons leip hebben gezocht!) het zoeken voor een onderwaterbehuizing voor onze camera (kunnen we foto’s onder water maken!!) wat niet te vinden was voor ons type camera, maar we gelukkig via NL hebben kunnen regelen! (Tim en Sabine kunnen deze dan voor ons meenemen).

Gek om alle kerstliedjes te horen in de shopping malls en de mooie kerstversiering te bewonderen terwijl je zwetend op je slippertjes loopt (ff plagen!), wij hebben het kerstgevoel raar maar waar :-) nog steeds niet te pakken!

Op een regenachtige ‘national holiday’ hebben we het Timesquare Center bezocht om een filmpje (Transporter 3) te pakken en de achtbaan bovenin (!) het winkelcentrum bewonderd.

Toen was daar de dag dat we Genting Highlands hebben bezocht -grootste hotel in Maleisie met een scala aan binnen en buiten attractieparken, winkels en casino’s. Na een uur wachten zitten we in een of andere spacehuppeldepup waarbij je keihard naar beneden valt schietgebedjes :-) te doen en zit onze maaginhoud (net friet en een muffin gegeten, toch niet zo verstandig :-S) in onze keel na het liggende ritje in de ‘Flying Coaster’:-D.

Absolute topper was uiteraard de attractie ‘Skydive-simulator’ waar we een wind van maar liefst 193 km/uur hebben getrotseerd en dus hebben ‘gevlogen’, echt SUPERGAAF!!! Na wat korte instructies, wat gebaren (tekens) geleerd te hebben (je moet namelijk oordopjes in!) en gewapend met knie- en elleboogbeschermers slikken we nog even een keer en storten we ons om de beurt in de cabine! Echt supergeweldig!! Zodra we de filmpjes van verscheidene avonturen op het weblog kunnen plaatsen (technisch mankementje op de site :-() kunnen jullie onze vliegkunsten bewonderen, hopelijk vrij snel!!

En toen zat Maleisie er al weer op! We vliegen naar Indonesie om samen met Tim & Sabine in Bali en Lombok drie weken lang vakantie/feestdagen te gaan vieren; WIJ HEBBEN ER ZIN IN!!!!

Tot onze volgende update, dikke knuffel van ons!!

1. Suzanne en Guido:
    12 december 2008
    Oooh jongens, wat een stress toch weer op dat vliegveld! Als ik het lees, word ik (Suus) al onrustig! Haha. Wederom mooie verhalen en prachtige foto's. Wat een fantastisch hotel met al die attracties! En dat vliegen, wat gaaaaf! Ben jaloers!
    Veel plezier op Bali en Lombok. Alvast een hele fijne kerst en een gelukkig, gezond en voorspoedig 2009! Kus, Suus en Guido
  2. Vivienne, Bob en Anne:
    12 december 2008
    Lieve Frank en Ing, ik kreeg spontaan buikpijn van het vliegveld verhaal, de stress, tenenkrommend. daar is air canada en calgary heilig bij grrrrrrrrrrrrrrrrrrr! maar de reis en wat jullie meemaken maken natuurlijk veel goed, ben benieuwd wat ze bij de mac bij jullie klaarmaken, vast geen las vegas burgers!
    Hier gaat alles goed, bij versieren van de kerstboom zeiden Bob en Anne deze week: vorig jaar deed Ingeborg dat (blijkbaar doe je het vooral ook nog beter dan ik, maar dat kan ik hebben), ik hoop dat we haar volgend jaar weer zien, jullie zien, jullie worden dus echt gemist, ze doen het hartstikke goed, ze groeien in meer dan 1 opzicht (maar vooral in lengte en wijsheid). Vanuit een absoluut minder spannend Huizen wensen we jullie hele mooie kerstdagen en een gezond en gelukkig nieuwjaar. Veel liefs, Viv, Bob en Ann(i)e!
  3. Truus:
    12 december 2008
    Heb ik de vorige keer niet eens gereageerd, sorry.!!!
    Ik voel me oud bij jullie, al die stress, je moet zoiets echt doen als je jong bent! Bali en Lombok moet prachtig zijn, een kennis van ons woont halfjaarlijks op Lombok. Dank weer voor jullie schitterende verhaal, ik geniet er iedere keer van!
    Nu nog even foto's kijken. Brr, het is hier zo guur!
    Knuffel,
    Truus
  4. Theo en Norma:
    Hoi Ingeborg en Frank,
    Weer een mooi verhaal. Je zou op een rot manier van je dure mes af komen. Gelukkig niet. Wel een les voor de volgende vlucht.(is het nu naar Bali wel goed gegaan?)Hadden jullie geen last van hoogte vrees in die torens? Lijkt mij ook wel wat om daar van het uitzicht te genieten. Nou veel plezier met Sabine en Tim.
    Theo

Hallo Ingeborg en Frank,

Wat een verhaal weer. Gelukkig dat je jouw dure mes hebt kunnen redden. maar wat een stress. Wat een mooie dingen hebben jullie weer gezien. Dat is echt iets om nooit meer te vergeten. Jullie kunnen wel een boek schrijven. Ga nu maar lekker genieten van het mooie weer en jullie vrienden. Veel plezier en tot horens. Kusjes norma
  5. Ellie:
    Hi Ing en Frank

Wat leuk dat Maleisié verhaal.
    In 2000 ben ik ook in KL op de Twin Towers geweest en idd prachtig verlicht 's avonds.
    Bali lijkt me ook super, geniet er van en zonnige feestdagen.

lieve groetjes van Ellie
  6. jeroen:
    14 december 2008
    Hey Frank en Ing,
    Mooi om te lezen dat alles goed gaat en jullie nog steeds mooie dingen doen. Je zal op die luchthaven wel aardig gescholden hebben! Had ik heel anders gedaan! (Oh nee, niet)! Gelukkig heb je je mes nog. Zou zonde zijn! Nu chillen op Bali. Als ik de verhalen mag geloven is het echt helemaal te gek. Ik had graag met kerst daar gezeten maar helaas! Wie weet later in het jaar een keer. Geniet er van, maak er een mooie party van met Sabine en Tim en we bellen snel. Hier alles goed!
    Gr Jeroen
  7. CW:
    15 december 2008
    Tijd gaat erg snel. Bedankt voor jullie kaartje, erg leuk! Was overigens 23 dagen na het verzenden bij mij aangekomen.

Ga lekker chillen op Maleisië! Ik zit over 2 weken in Mayrhofen, Oostenrijk. Sneeuw blokkeert momenteel de wegen in Frankrijk en Spanje en in Oostenrijk ligt lekker veel sneeuw in de bergen. Top condities voor een top vakantie. 2010 kunnen we misschien weer samen gaan knallen!

Ajax staat 3 punten achter op AZ, dat de competitie leiding geeft. Nr3 FC Twente staat er 5 achter op Ajax. Woensdagavond gaan we weer naar de Arena, laatste poulewedstrijd van de uefa cup. Kunnen eerste eindigen nog volgens mij maar iig 2e van de poule en door naar de ko fase.

Enjoy