3 weken gezelligheid met Tim & Sab :-)

2 januari 2009 - Kuta, Indonesië

Hier ons eerste bericht van het nieuwe jaar; nogmaals de beste wensen!!

Na twee dagen settelen in Kuta is het dan eindelijk zover; op 13 december halen we Sabine & Tim van het vliegveld! Supergaaf om ze na bijna een half jaar weer te zien, en ondanks hun megajetlag is het meteen gezellig!
Nadat ze wat hebben geslapen eten we wat in een tent aan het strand en de volgende dag liggen we te zonnen op het drukke strand van Kuta. Sabine laat haar teennagels lakken door ‘mama Loco’ en Tim en Ing kopen een sarong voor op het strand...echt vakantie dus!
Later bekijken we het monument van de bomaanslag van 2002 die nog steeds drukbezocht wordt en ’s avonds zegenen we onze vakantie met wat lekkere cocktails.

De volgende dag besluiten we naar Ubud te vertrekken, we belandden in een luxe guesthouse met erg mooi uitzicht. Op het ruime balkon houden we bourgondische gewoontes intact
en dat doen we de avond daarop met de aanwezigheid van Eva & Michael (bekenden uit Hilversum) nog eens dunnetjes over ;-). Overdag hebben we het Monkey Forest bezocht waar we na drie meter binnengelopen te zijn Ing al berooft werd van haar waterfles (tja, liever een fles kwijt dan een apengebit in je been!), deze ‘brutale apen’ liepen zelfs in winkels rond(!).

Met een ferry varen we met z’n zessen naar Lombok waar we na een busreisje een nacht in Senggigi verblijven (waar Tim een horloge koopt die het welgeteld een dag(!!)  heeft uitgehouden :-D).

De dag erop na een bus- en een locale bootreis arriveren we op Gili Trawangan. De jongens gaan zoeken naar een guesthouse en wij (de meiden) passen op de tassen in een restaurant, wat hebben wij het toch zwaar ;-). Zo belanden we bij Pondok Twins Garden, we verblijven hier zes dagen om te relaxen en omdat Tim zijn duikbrevet wil gaan halen! Dag 1 heeft hij nog zijn twijfels maar de daaropvolgende curcusdagen voelt hij zich als een vis in het water ;-), hij heeft een nieuwe hobby gevonden! Wij (Frank & Ing) nemen twee ‘fundives’ op Gili, waaronder een naar Halik en een op Manta Point. Best even wennen die eerste keer na 5 maanden geleden duiken in Koh Tao. Halik was een tikje teleurstellend vanwege het slechte zicht en het grauwe kapotte koraal maar Manta Point maakt alles goed met het onder andere spotten van maar liefst 3 Green Sea Turtles en 2 Whitetip Reefsharks (haaien) op maar drie meter afstand!! (Zie foto’s). Op Gili hebben we ook de verjaardag van Eva kunnen vieren. Helaas hebben we op Gili zo’n beetje allemaal maagproblemen gehad, wat bij sommigen van ons vrij lang heeft doorgewerkt en waren bezoekjes aan de ‘drugstores’ en later zelfs een dokter voor Sab onvermijdelijk.

Na Gili Trawangan zijn we met z’n viertjes teruggegaan naar Senggigi waar we 2 brommers hebben gehuurd om in drie dagen Lombok te gaan verkennen. We zijn naar Senaru geweest aan de voet van de Rinjani (grootste vulkaan van Lombok) en hebben tijdens een mooie wandelroute (na bijna aangevallen te zijn door een aap, hulde aan onze grote sterke gids van 1.50 :-D die op de terugweg heel geruststellend ;-) een steen in de hand nam!) twee watervallen bezocht. Waterval nr. 2 was zonder twijfel onze gaafste waterval ever, vanwege het feit dat je na een stukje glibberen achter de waterval kon komen! Absoluut de meest verfrissende ervaring ooit ;-) (koud!!).
In Senaru hebben we ‘the ultimate survival’ kunnen beleven gezien er in de mooie tuin van het guesthouse heel wat diertjes leven! Zo hebben we wat Bintangs (bier) gehaald nadat we wat grote spinnen ontdekten. Nadat die ene grote jongen op de muur plotseling verdwenen was en we hem terugvonden toen Ing hard op haar broek sloeg omdat ze werd gebeten(!), zijn Sab & Frank onmiddelijk met de brommer meer Bintangs gaan halen om toch nog te kunnen slapen. We hebben ons uit pure noodzaak dus maar moedwillig moeten bezatten ;-), helaas was de nachtrust nog steeds niet obtimaal gezien het feit dat er bij Sab & Tim gezellig een schorpioen in de douche aan het rondscharrelen was!!

Wat prachtige groene views tijdens die dagen en een heus kerstdiner in Mataram later leveren we onze brommers weer in en vertrekken we via de havenstad Lembar naar Padang Bai in Bali. Aan het einde van onze boottrip heeft Sab nog even op het toilet vastgezeten, en aangezien de gehele Indonesische bemanning het druk had met vergaderen hoe ze Sab uit het toilet moesten krijgen zonder de deur te molesteren heeft ze zichzelf maar moeten bevrijden met een schroevedraaier, in iedergeval een hele happening :-)!
Hierna hebben we een taxi gepakt naar Tulamben, waar we ons duikavontuur samen met Tim hebben voortgezet. Daar ligt namelijk het wrak van de USS Liberty, die sinds 1963 door de vulkaanuitbarsting van de Gunung Agung van het strand de zee in is gesleurd. Echt een fantastische en interessante duik (zie foto’s).
Ook bezoeken we samen met Sabine de Gunung Agung (vulkaan). We vertrekken om 2 uur ’s nachts met een taxi naar de voet van deze heilige berg en twee uur later staan we dik ingepakt klaar met onze zaklamp voor de wandeling. De ‘wandeling’ werd 11 uur lang bergbeklimmen, maar de verwachtingsvolle uitspraak van Sab “IT BETTER BE GOOD!” :-D naar de gids toe tijdens de slopende klim omhoog werd gelukkig waargemaakt toen het licht werd, wat een adembenemende zonsopgang en uitzicht!! Finally at the top genoten we van het kleurige gezicht van de binnenkant van de vulkaan, en niet te vergeten de zwavelstank ;-)! Met knikkende knietjes en beurse achterwerken van de lange steile afdaling bereiken we nog net niet kruipend de taxi terug naar Tim om twee uur later in ons guesthouse te douchen, spullen in te pakken daarna te vertrekken naar Lovina.

Na een nachtje slapen in Lovina duiken we om beurten het zwembad in waar we met dolfijnen Jack & John hebben kunnen zwemmen, een ervaring om nooit te vergeten!! (He Tim en Sab??!! ;-) )

Op weg naar Seminyak (vlakbij Kuta) om daar oud & nieuw te vieren en Michael en Eva opnieuw te ontmoeten blijken alle (maar dan ook ALLE!) hotels vol te zitten! Na drie uur zoeken (Frank en Tim hebben bij ieder guesthouse aangeklopt!) met een lieve chauffeur die zijn wanhoop goed kon verbergen en voor ons zelfs heeft rondgevraagd en rondgebeld(!) in zowel Seminyak, Legian als Kuta vinden we een beschikbaar onderkomen, met een zwembad! Tim was zo blij dat hij er meteen maar met kleren en al in is gesprongen (zie foto). De chauffeur hebben we uiteraard wat extra’s toegestopt! In de veronderstelling dat we in Legian zitten droppen we onze spullen in de kamers om een hapje te gaan eten, en komen we er na een paar meter lopen achter dat we toch weer in Kuta zitten haha, ‘t is vrij klein allemaal!
 Al gauw ontmoetten we Eva en Michael en bezoeken de meiden nog even de kapper (Eva & Sabine nemen hairextensions, supermooi) en winkeltjes voor een outfit en zo zijn we helemaal klaar voor het nieuwe jaar! Na een lekker diner met een luidruchtig maar bijzonder Balinees dansoptreden luidden we het nieuwe jaar in op het drukke strand van Kuta! Daarna feestten we verder in een openluchtdiscotheek waarvoor we kaarten hebben geregeld.

De volgende dag nemen we afscheid van Eva en Michael die doorreizen naar Thailand en doen we het deze eerste dag van 2009 rustig aan op het strand en in een restaurant ;-).

Op 2 januari brengen we Tim & Sab met een brok in onze keel naar het vliegveld, de 3 weken zijn errug snel gegaan!! Tim had nog wel wat langer willen blijven. We hebben het van beide kanten moeilijk en zwaaien tot we elkaar niet meer zien, snif!
Die middag knallen we vast al onze gezellige foto’s van de afgelopen drie weken op ons weblog en de dag erna vliegen wij naar Flores..

2 be continued..., tot onze volgende update!!!!

1. lia:
    Hey Frank en Ingeborg

Wat een mooi verhaal weer,prachtige foto's en leuk om zo het nieuwe jaar te vieren.
    Heel veel plezier en ik kijk weer uit naar het volgende avontuur.

Lia
  2. Sab:
    19 januari 2009
    Het lijkt al weer zo lang geleden ;(
    De kou was verschrikkelijk om aan te moeten wennen! Gelukkig is het nu weer wat warmer, alleen regent het de hele tijd :s. Ik ben weer druk bezig met school, maar dit is het laatste weekje voor mijn stage periode begint! Ik heb het echt super gehad met jullie! Heel veel plezier nog in Flores! En jullie krijgen de groetjes van Shaf. En oja mijn haar zit ook nog steeds goed ;P
    Dikke xxxxxxxx
  3. Juul en Paul:
    19 januari 2009
    Oh oh oh wat zijn wij toch jaloers op jullie! Wat een onwijs gave ervaring al die plaatsen die jullie aandoen. We volgen jullie nog steeds elke keer. Vooral na jullie duikverhalen begint het bij ons te kriebelen. Zeker na de bevestiging dat Koh Tao alweer 5 maanden geleden is!
    Geniet ervan pas goed op elkaar!

Veel liefs Paul en Juul
  4. marian:
    19 januari 2009
    leuk weer dat verhaal, maar ik ga echt niet naar zón land, al die spinnen bah. Nou nog veel plezier groetjes
  5. Suzanne en Guido:
    20 januari 2009
    Wat een heeeerlijke foto's weer! En wij maar hard werken/studeren hier in Nederland... Snif... En wat Paul en Juul ook al zeiden: Koh Tao is alweer ruim 5 maanden geleden?! Wat gaat de tijd toch vreselijk snel! We zijn benieuwd naar jullie volgende avonturen!
    Dikke kus,
    Suus en Guido
  6. Edu Heppenstrijdt:
    21 januari 2009
    Heyy..!

Alles goed? Hebben jullie het fijn? :) Ik hoorde dat jullie met dolfijnen hebben gezwommen! :P Was het leuk? Hebben ze trouwens lekker eten in Indonesie? Rijst tafel! ;)

Knuf Kitty en Tessa! (L) (K)